Voorst 1 – SMB 1 : 5-3

Helaas begon de wedstrijd niet zoals je zou willen, want SMB kwam met 7 i.p.v. 8 spelers. Terwijl er toch wel het een en ander op het spel stond. Helaas kon ik zelf daardoor niet schaken. Pleister op de wonde was dat we een 1-0 voorsprong hadden en dat ik de andere partijen eens goed kon volgen en daarover een verslag kon gaan schrijven. We wilden deze wedstrijd graag winnen, om zo weg te blijven van de onderste 2 degradatieplaatsen en dus was iedereen goed gemotiveerd.

Richard van Tienhoven speelde met zwart op bord 3. Zijn tegenstander wilde de Stonewall opstelling van Richard openbreken met zijn zet g4. Het bleek voor wit echter een verzwakking waar Richard gebruik van kon maken. De aanval van zwart op de lang gerokeerde koning was sneller dan de witte aanval en daardoor werd het 2-0. Mooie overwinning van Richard tegen een tegenstander van formaat.

Jeroen Bosch speelde gelukkig ook mee, ondanks het overlijden van zijn moeder aan het begin van de week. Met zwart speelde hij z’n geliefde systeem, maar zijn tegenstander speelde heel solide en nam geen onnodige risico’s. Meer dan remise zat er niet in daardoor, maar gezien de omstandigheden een prima resultaat van Jeroen!

SMB kwam terug in de wedstrijd door een nederlaag van Henri Jansen. In de opening ging het al niet lekker, maar gaandeweg de partij kwam Henri goed terug in de partij. Echter een klein foutje gooide roet in het eten, waardoor de nederlaag een feit was.

John de Boer pakte deze ronde zijn eerste overwinning. Niet geheel onverwacht, omdat John elke ronde wat beter gaat schaken. In een gelijk opgaande partij werd de tijdnoodfase in deze partij beslissend. Beide spelers hadden weinig tijd om de 40 zetten te halen, de tegenstander van John maakte daarin te grote fouten waardoor John de dame en daarmee de partij won.

Toch was het nog zeker niet gespeeld, want wederom kwam SMB een punt dichterbij. Jacques van Gelder speelde wat te passief in het middenspel in een ogenschijnlijk gelijkopgaande partij. Daardoor kwam Jacques in de problemen met kwaliteitsverlies als gevolg. Dit was voor zijn tegenstander eenvoudig af te ronden.

Lûtsen Dooper speelde een sterke partij met de witte stukken. Zoals gebruikelijk een solide opening waarin hij op een rustige wijze de aanval koos. Het leverde een pionwinst op in het middenspel, maar of het voldoende was voor de winst was zeer de vraag. Zijn tegenstander kwam met behulp van het loperpaar goed terug in de wedstrijd en bleek meer dan voldoende compensatie te hebben. Op een of andere manier wist Lûtsen flink wat stukken te ruilen, waardoor hij in een lopereindspel kwam met 1 pion meer. Beide spelers hadden nog de witveldige loper en Lûtsen had zijn pionnen ook nog keurig op de zwarte velden staan. Met de vrijpion op de h-lijn was het technisch uit en Lûtsen ronde het fraai af.

John Sloots sloot de middag af met een keurige remise. John speelde siciliaans, maar zijn tegenstander koos voor een rustige variant waarin spoedig veel stukken werden geruild. Een dubbele toreneindspel was het gevolg waarin John een pion moest geven. Maar op tijd wist hij 1 toren te activeren. Het leidde tot een spannend eindspel, John had 2 vrijpionnen op de h en g-lijn. Zijn tegenstander een dubbele op de e-lijn en nog 1 op de c-lijn. Het was me te ingewikkeld om een goed oordeel te vellen over de situatie, wellicht hebben beide spelers een definitieve winstkans gemist. Maar uiteindelijk werd het remise, knap gespeeld door John.

Daarmee was de 5-3 winst een feit, een knappe overwinning gezien het feit dat op Jeroen Bosch na elke speler een tegenstander had met een hogere rating, in een aantal gevallen was dit meer dan 100 punten.

We hebben nu 6 punten uit 5 wedstrijden en staan daarmee op de 5e plek. Echter is de voorsprong op de 8e plek nog steeds maar 3 punten. In een poule van 9 degraderen de onderste 2 teams. Met nog 3 wedstrijden te spelen zullen er dus nog wel een keer punten gescoord moeten worden. Maar met de vorm zoals tegen SMB moet dit zeker gaan lukken.

groet,
Michiel