Van de voorzitter

Het is aan het einde van het jaar een mooi moment om te kijken hoe alles reilt en zeilt bij ons cluppie, de Voorster Schaakclub.

De interne clubcompetitie wordt iets minder goed bezocht dan de afgelopen jaren. Rudy Bloemhard lijkt slapend kampioen te worden: daar waar de andere toppers elkaar onderling de punten afsnoepen, laat Rudy vrijwel niks liggen. Ik ben benieuwd of Rudy deze geweldige score vol kan houden. Henk van Heuvelen komt elke week met veel plezier naar de clubavond, maar wacht nog steeds op een overwinning. Stef Kloosterboer doet voor het eerst echt mee met de clubcompetitie en doet dat met wisselend succes. Maarten Jansen had een ijzersterke start, maar komt langzaam maar zeker weer op de plek terecht waar hij al jaren bivakkeert. Zo valt er over elke deelnemer wel een verhaal te vertellen, maar voorop staat dat jullie met de plezier naar de clubavond komen, want dat is en blijft de basis van onze vereniging.

Waar we zeker tevreden op terug kunnen kijken is de Rapidcompetitie. Door daar een open toernooi van te maken viel het op dat er ook meer clubleden mee deden in vergelijking met andere jaren. Het Lichtweektoernooi werd de laatste jaren steeds minder bezocht, dus moet je soms afscheid nemen van bestaande dingen en iets anders proberen.

Met elke avond meer dan 30 deelnemers kunnen we zeggen dat het geslaagd is. Ook hier weer een sterke Rudy Bloemhard die de A-poule won. In de B-poule speelden elke avond wel een paar huisschakers mee. Wat mij betreft heel belangrijk dat deze schakers ook de weg naar onze club weten te vinden. Paul Westhoff werd de winnaar in de B-poule.

De externe competities lopen op zich prima, de resultaten zijn redelijk. Ons KNSB-team dat op zaterdag speelt, is kampioenskandidaat, maar heeft dat na de nederlaag tegen Schaakstad 3 uit Apeldoorn niet meer in eigen hand. Zoals jullie vast gelezen hebben in Schaakmagazine blijft de KNSB competitie in deze vorm doorgaan, dus gescheiden van de avondcompetitie. Uiteraard moest daar een mooie foto bij, dus dan kom je vanzelf in Voorst uit.

Schaakmagazine van 6 december 2019. Foto gemaakt in de Voorhof tijdens Voorst 1 - Zwolle-Zuid Schaakt!

In de SOS-competitie doen we met twee achttallen en een viertal mee. Het eerste achttal staat gedeeld eerste. De komende ronden zal blijken of we mee kunnen blijven doen voor de titel, want de treffen we de sterkere teams. Het tweede achttal staat keurig in de middenmoot en ons viertal moet de eerste matchpunten nog binnen harken.

Of de SOS-competitie in deze vorm door blijft gaan is nog maar de vraag. Als het een keer loopt, dan gaat het wel, maar veel verenigingen zijn ontevreden over met name de late totstandkoming van de competitieschema’s en data. Wordt ongetwijfeld vervolgd!

Op moment van schrijven zijn de inschrijvingen voor het OVK van 2020 weer op gang gekomen. Dit toernooi is in de loop der jaren een heel belangrijk toernooi geworden voor de Voorster Schaakclub. Veel van onze leden zijn op deze manier voor het eerst bij onze club binnen gekomen. Dus beste leden laten we zorgen dat ook de editie van 2020 weer geslaagd wordt. Kijk even op de deelnemerslijst of je naam er al bij staat als je mee wilt doen.

Beste Schakers, allen een fijne jaarwisseling en een gezond 2020.

Henri Jansen.