Wisselend succes Voorster schakers

Voorst 1 – ZSG 1 4-4.
In landelijke competitie kwamen de gasten uit Zwolle afgelopen week niet verder dan een gelijkspel. Dit is en blijft een nuttig matchpunt tegen degradatie, maar bij de Voorster schakers overheerst een gevoel van een gemiste kans. ZSG speelde ook zeker niet in de sterkste opstelling. Paul Tulfer en John Sloots kwamen tegen de invallers echter niet verder dan remise. Lutsen Dooper en Richard van Tienhoven wisten wel keurig te winnen. Rudy Bloemhard kwam in een gelijk opgaande partij tot remise. Michiel Jansen werd in een spannend Toreneindspel gedecideerd aan de kant gezet. Klaas Hagendijk werd, terwijl hij in tijdnood verkeerde, in het eindspel gefopt en verloor. Uiteindelijk kwam alles aan op de partij van Jeroen Bosch. Bloedstollend spannend, maar beide schakers namen vermoeid genoegen met een gelijkspel.

Voorst a1 – Borne a1 6,5-1,5
Doordeweeks had het achttal in de SOS-competitie weinig moeite met hun kansen. In no-time stonden de Voorster Schakers met 4-0 voor. Lutsen Dooper, Henri Jansen, Marcel Kraaijkamp en Tom Molewijk waren de gevierde spelers. De andere partijen waren tot aan het eind van de avond bezig. Jacques Kuiper stelde de matchpunten veilig. Met een pion achterstand, kreeg hij een niet te weigeren remiseaanbod. Aan Voorster zijde wist Karl Denys zijn pion voorsprong in winst om te zetten. Fred Corpeleijn verloor op vergelijkbare wijze. Michiel Jansen wist ondanks de tijdnood zijn partij te winnen. Zijn tegenstander ging mee in zijn tempo en liet de kans op remise liggen.

De Cirkel a2 – Voorst a2 6-2
Een avond later werd er door het 2e afgereisd naar Ede voor een wedstrijd tegen de medekoploper. Het leek goed te beginnen. John Eekhuis stond in een vlotte partij al snel in een gewonnen eindspel. Hij maakte echter een blunder waardoor hij juist als eerste verloor. Daarna ging het verbijsterend snel. Harry Schurink en John de Boer hadden ook opeens verloren. Lammert de Bruin beet zich stuk op zijn verdedigende tegenstander. Maarten Jansen verloor een pion en daarmee de aanvalskansen en de partij. Een zware domper, 5-0 achter. Esther Konijnenberg zag haar goede spel beloond met een remise. Paul Westhoff kwam in de opening goed weg. Gaandeweg de partij begon het te lopen en wist hij zijn 100% score te behouden. De spannendste partij was van Guido van Heuvelen. In het eindspel wist hij een klein voordeel te behalen. Hij had echter ook dusdanige tijdnood, wat zijn tegenstander weer belette met remise genoegen te nemen. Guido bleef koel en wist met herhaling van zetten remise af te dwingen. Het was, een illusie armer, een lange rit terug naar Voorst.