Voorster schakers actief op vele fronten

2018 is door de Voorster Schaakclub traditiegetrouw afgesloten met een gezellig snelschaaktoernooi, ook wel bekent als het oliebollentoernooi. Bij de jeugdleden wist Bas van der Made de titel van vorig jaar te prolongeren. Dit is knap gespeeld aangezien het toernooi met 6 Voorster talenten goed bezet was. Bij de senioren was er eveneens prolongatie van de titel. Sven Pronk toonde zich met 5,5 punt uit 6 partijen duidelijk de sterkste.

Zo traditioneel als dat 2018 is afgesloten, zo traditioneel is 2019 begonnen met het Open Voorster Kampioenschap. De eerste maandag van het jaar was de kantine weer vol met schakers van alle niveaus uit de wijde omgeving. Hierover later zeker meer. Ook dendert de externe competitie door. Voorst 1 heeft het dit seizoen duidelijk zwaar in de landelijke competitie, maar staat, met 1 overwinning op zak, boven de degradatiestreep. Met nog 4 ronden te spelen, strijden beide achttallen nog om de bovenste plaats in de SOS-competitie. Het kalenderjaar werd afgetrapt met partijen van onze beide viertallen.

Voorst v1 – Edese SV v1 1,5 – 2,5
Na winst in de eerste twee ronden ging het dit keer mis. Invaller Sjoerd Norberhuis leek wedstrijdritme te kort te komen en moest al snel opgeven. John Sloots had grote moeite om bij te blijven in de opening. Toen hem dit lukte nam hij genoegen met remise. Helaas is dit niet voldoende. Jacques Kuiper verliest zijn partij in een moeilijke combinatie waarbij de tijdnood niet echt meewerkt. Michiel Jansen wist nog wat terug te doen voor de eer. Zijn tegenstander was iets te gulzig en dit wist Michiel ondanks de tijdnood keurig af te straffen. Hij wist met dame en loper mat te zetten.

SV Het Zwarte Water v2 – Voorst v2 1,5 – 2,5
Het 2e team wist in de derde ronde de eerste zege van het seizoen te behalen. Voor deze punten moest het Voorster viertal naar Zwartsluis. Esther Konijnenberg had een mooie aanval opgezet. Toen haar tegenstander de dame weggaf, was het vervolg heel makkelijk. Gerrit Witteveen koos eieren voor zijn geld en kwam met zijn tegenstander tot remise. Henk van Heuvelen verloor jammerlijk door een onnauwkeurigheid. Met slechts een pion voorsprong besloot Maarten Jansen vol op de winst te spelen. Hij hield uiteindelijk ook een pion over, maar zijn tegenstander had de kans om remise te behouden. De spanning leek hem echter te veel te worden waardoor Maarten zijn toren en de partij won.