Dames slepen titel Voorster Schaakclub binnen

"
Kampioenen SBO vlnr Henk van Heuvelen, Gerrit Witteveen, Esther Konijnenberg, Wilma Dolman en Hannie Kempink

Vorige week is het zogenaamde 4e team van Voorst kampioen geworden. Dit team schaakt als viertal mee in de competitie van de SBO. Op maandag ontvingen zij het viertal uit Almelo, hun directe concurrent in de klasse V8. Als vanzelfsprekend dit seizoen boekte Esther Konijnenberg een prachtige overwinning. Als teamleidster, met enkel overwinningen, heeft zij een zeer groot aandeel in het kampioenschap. Gerrit Witteveen vergaloppeerde zich waardoor Almelo nog mocht hopen. Deze hoop was snel verdwenen toen Wilma Dolman de dame van haar tegenstander wist in te sluiten. Ook Hannie Kempink toonde wederom haar goede vorm door een betere stelling keurig uit te spelen. Kampioen in de SBO met een team van drie dames. Een geweldige primeur voor de Voorster Schaakclub.

Een week daarvoor zat de kantine vol met schakers voor de slotronde OSBO. Het derde team moest nog vol aan de bak tegen Schaakmaat 2. Beide teams stonden exact gelijk. De verliezer van de avond wist dat het zal degraderen. Voorst opende sterk met een overwinning van Koen Molewijk. Ook Dick Hoekman wist de koningsstelling van zijn tegenstander langzaam maar zeker te kraken. Toen Harry Schurink alle trucjes van zijn tegenstander doorzien had, wist hij zijn kwaliteit voorsprong uit te buitten. Een riante 3-0 voorsprong tot gevolg. Lammert de Bruin stond gunstig en bood tactisch remise aan. Zijn tegenstander nam het wonderlijk snel aan waardoor de overwinning een feit was. Het halfje was voor Lammert genoeg om topscorer van het 3e team te blijven. Een fijne gedachte schaken met de overwinning op zak. Rolf van Agtmaal wist er in een spannende partij nog remise uit te slepen. Maarten Jansen hield zo lang mogelijk vol, maar verloor onvermijdelijk. Door de zege steeg het 3e team naar de 4e plek in de middenmoot. Een tafel ernaast vierde Schaakstad 5 het kampioenschap.

Voorst 2 reisde af naar Zutphen voor de slotronde in de 2e klasse. Het werd geen leuke avond voor Voorst. Tegenstander Schaakmaat 1 was niet compleet waardoor Henri Jansen geen tegenstander had. 1-0 voor, maar een gezellige schaakavond door de neus geboord. Deze voorsprong was niet van lange duur. Voorst 2 was compleet, maar de 3 invallers Harrie Saris, Karl van ’t Hazeveld en Paul Westhoff verloren. Jacques van Gelder scoorde een mooie zege. Echter Jeroen Nikkels kreeg een mooie aanval om de oren. Fred Corpeleijn en Tom Molewijk leken goed te staan, maar kwamen niet verder dan remise. De zeven pionnen was al zeker van het kampioenschap, maar Voorst zakte jammerlijk terug naar de 3e plek.