Voorster schakers scoren in Overijssel

Rokade 1 – Voorst 1 5 – 3. In de strijd om de tweede plaats op de ranglijst kon het 1e team van Voorst geen potten breken in Lichtenvoorde. Paul Tulfer kreeg als eerste een resolute koningsaanval om de oren. Rudy Bloemhard speelde erg aanvallend, maar kreeg geen moment compensatie voor zijn geofferde pion. Voordeeltjes waren er wel voor Richard van Tienhoven, maar niet genoeg om verder te komen dan een remise. Invaller Henri Jansen ging ten onder aan een mindere pionnenstructuur. De andere invaller, Tom Molewijk, stond met een pion voorsprong er goed voor. Door goed verdedigen van zijn tegenstander kwam hij niet verder dan remise. Met inmiddels al een achterstand van 4-1, wist John Sloots een mooie combinatie op te zetten en de partij te winnen. Het was echter niet voldoende. Zowel Michiel Jansen als Marcel Kraaykamp kwamen niet verder dan remise in hun partij.

Voorst 2 – Zutphen 2 3 – 5. Dat een uitslag moeilijk te voorspellen is blijkt wel uit de thuiswedstrijd van het 2e team. Tegen het lager ingeschatte Zutphen stond Voorst vlot met 0-2 achter door nederlagen van Fred Corpeleijn en John Eekhuis. De sterk spelende Tom Molewijk en Guido van Heuvelen wisten de score weer snel gelijk te trekken. Jacques Kuiper wist het eindspel keurig uit te spelen, maar helaas moest zijn naamgenoot; van Gelder opgeven. Met een gelijke tussenstand liet Zutphen hun uitstekende vorm zien. Henri Jansen en Jeroen Nikkels, 2 goed scorende spelers, knokten voor remise. Beide Voorsternaren werden op keurige wijze tot opgave gedwongen.

Denk en Zet 1 – Voorst 3 3 – 3. Het 3e team wist in Hattem weer eens een matchpunt te behalen. Het begon met een meevaller. Maarten Jansen wist werkelijk in no time zijn tegenstander tot opgave te dwingen. Daarna volgde een reeks remises. Lammert de Bruin als eerste gevolgd door Rolf van Agtmaal, Koen Molewijk en Karl van ’t Hazeveld. Helaas wist Harry Schurink niet zover te komen. In een goede stelling en veel tijdvoordeel verloor hij een stuk en daarna de partij. Ondanks dit bittere einde een belangrijk puntje in de strijd tegen degradatie.

Rijssen V1 – Voorst 4 1 – 3. Deze ronde verdient het 4e team van Voorst alle aandacht. Dit is een viertal die om praktische redenen al enkele jaren meespeelt bij de Schaakbond Overijssel. In een poule van 4 wordt er een hele competitie gespeeld. Afgelopen week was de uitwedstrijd in Rijssen aan de beurt. Henk van Heuvelen speelde een keurige remise. De grote vraag bleef echter wat dit uiteindelijk waard was. Met Esther Konijnenberg in het team al gauw voldoende. Zij wist haar vierde zege op rij te boeken. Gerrit Witteveen zag het al aankomen en kon vol vertrouwen het remiseaanbod aannemen. Aan Hannie Kempink de schone taak om haar ruime voorsprong om te zetten tot winst. Deze taak voerde ze keurig uit waardoor er reden was voor een feestje. Het schijnt dat de gehaktballen in Rijssen erg goed zijn. Met nog 2 speelronden te gaan is er nog volop kans op het kampioenschap.