Voorst 2 haalt uit in Doetinchem

De wintermaanden zijn een drukke periode op de schaakkalender. Het vorige jaar is afgesloten met het traditionele snelschaaktoernooi. Bas van der Made en Sven Pronk mogen zich het komende jaar snelschaakkampioen noemen. Het nieuwe jaar is begonnen met het Open Voorster Kampioenschap. De schaakclub is trot op het toernooi dat jaarlijks 50 schakers uit de wijde omgeving trekt. Daarover later zeker meer. Afgelopen week was er de 4e ronde OSBO voor Voorst 2 en 3.

Doetinchem 2 – Voorst 2    1½ - 6½
Uit in Doetinchem, bleek voor het 2e een mooie gelegenheid om de nederlaag in de vorige ronde van hun af te schaken. Invaller John Eekhuis zorgde voor een vlotte voorsprong. Toen hij met een uur spelen de Dame won, restte zijn tegenstander enkel genade. Het was de voorbode voor een mooie avond. Fred Corpeleijn wist een stuk te winnen en de voorsprong vlot uit te breiden. Invaller Harry Schurink wist het kunstje van Fred met speels gemak te herhalen. Een uiterst riante voorsprong waardoor Guido van Heuvelen met een goed gevoel remise kon aannemen. Dat Jacques van Gelder en Jeroen Nikkels ook remise overeenkwamen, maakte duidelijk dat Doetinchem er niet meer in geloofde. Geloof was er genoeg bij Henri Jansen en Jacques Kuiper. Beide waren hun tegenstander de baas in de combinatie en wisten de score groots te maken.

Voorst 3 – VSG 3    1 – 5
Ondanks de voortvarende start, wil het dit seizoen nog niet echt lukken met Voorst 3. Zo ook in de thuiswedstrijd tegen het Veluws Schaakgenoodschap 3. Waar het gelukkig niet aan ontbreekt is strijd. Alle 6 de borden waren ook volwaardige partijen, maar het dubbeltje valt net op de verkeerde kant. Maarten Jansen miste na een prima opening de voortzetting. Voor de 2e keer dit seizoen sloeg Lammert remise af om zich vervolgens te verslikken in de stelling. Ook bij Rolf van Agtmaal en Harry Schurink zat het niet mee. Een hele goede partij was er van Koen Molewijk. Zijn tegenstander speelde evenzo, met remise tot logisch gevolg. Ook Daan Noordhuizen wist de pijn te verzachten met een remise. Met nog 2 ronden te gaan, is klasse behoud nog niet zeker. Kortom de strijd gaat door.