OSBO CUP 2018 eerste ronde

2.Sloots,John......1957 - Bunt,Teunis............1891..1-0
3.Jansen,Michiel...1928 - Oosterwijk van,Chris...1747..0-1
4.Bosch,Jeroen.....1919 - Verhoef,Harry..........1744..0-1

In de eerste ronde van de OSBO cup hadden we thuis geloot tegen Bennekom 2. De winnaar van deze Knock-Out ontmoeting zou zich bij de laatste zestien teams van deze competitie plaatsen. Net als de vorige OSBO cup thuiswedstrijden konden we spelen in de kantine van Vitalis Biologische Zaden B.V., de werkgever van onze derde bordspeler, waarvoor nog hartelijk dank. Een ideale locatie voor een viertallenwedstrijd.

Na een paar uur spelen zag het er al heel goed uit. De tegenstander van John Sloots had de opening niet erg nauwkeurig gespeeld en John had een mooi voordeeltje bereikt. Michiel Jansen had ook een lekkere stelling opgebouwd, maar ook daar was er nog niet echt iets beslist. Ik kreeg een strategische stelling op het bord waarbij het nog alle kanten op kon gaan, maar de Bennekomse speler had wel een paar gaten in zijn stelling toegelaten. Jeroen Bosch speelde zoals gewoonlijk weer een blokkadesysteem, maar daar zag ik zeker geen winstkansen voor hem. Het zag er eerder naar uit dat hij de stelling zoveel mogelijk gesloten zou moeten houden teneinde het remise te kunnen houden.

Het eerste winstpunt werd behaald door John. Hij had zijn voordeel om weten te zetten in pionwinst, won daarna nog een pion en een vrije b-pion moest de winst brengen. Een leuk schijnoffer maakte meteen een einde aan de strijd (1-0).

John Sloots heeft na slechts vier zetten al voordeel met wit, maar lijkt dat niet ongewoon te vinden.

Mijn tegenstander gaf opeens een pion weg en had daarna geen tegenspel meer. Toen ik met drie vrijpionnen naar voren kon stormen gaf hij het op(2-0).

Michiel Jansen aan het derde bord (rechts op de foto).

Een ingewikkelde situatie deed zich voor toen Jeroen zich aan het vierde bord kennelijk met remise had verzoend en met h5-h6 de koningsvleugel op slot wilde gooien. De damevleugel was al dicht, dus deze puntendeling zou de zege voor Voorst 1 opleveren. Er stonden veel stukken op een kluitje en toen Jeroen de pion op h5 naar voren wilde schuiven, raakte hij per ongeluk eerste een toren aan die op h4 stond. Die viel om, waarna Jeroen de toren rechtop zette en ondertussen de pion op h5 naar voren duwde. Zijn tegenstander protesteerde meteen, waarna er een discussie ontstond. Ik had het ook zien gebeuren en Jeroen deed het inderdaad niet helemaal handig. Maar het is onzin om te denken dat hij de intentie had om een torenzet te toen. Dat zou meteen een verloren stelling opleveren. Wedstrijdleider Jacques Kuiper had het zelf niet goed gezien, maar besloot dat Jeroen met de toren moest zetten, omdat de Bennekomse spelers zeker wisten dat hij die eerst had aangeraakt. Ik zou als tegenstander in zo'n situatie nooit hebben geprotesteerd, want op zo'n manier winnen lijkt me niet echt bevredigend. Het was overduidelijk dat Jeroen de h-pion wilde spelen. En dan moet er een beslissing genomen worden die nooit voor alle partijen bevredigend kan zijn. Om aan te geven op wat voor een kluitje de stukken allemaal stonden op de koningsvleugel: Toen de tegenstander van Jeroen zijn volgende zet deed, gooide hij ook een paar stukken om tijdens de uitvoering daarvan. Jeroen was zo van slag na de verplichte verliezende torenzet, dat hij twee zetten later naar huis ging en tien minuten later door de vlag ging. Dat was dus een onverwachte nederlaag (2-1).

De muts van Jeroen Bosch (rechts) bracht hem deze middag minder geluk dan in de vorige wedstrijd met Voorst 1.

Op zich was er nog niets aan de hand want Michiel had inmiddels winnend voordeel bereikt. Maar helaas was hij door wat er naast hem gebeurde zo van slag geraakt, dat hij nauwelijks nog een goede zet kon produceren. Normaal gesproken is hij in de tijdnoodfase op zijn sterkst en weet hij nog heel wat puntjes binnen te slepen, maar dat was vandaag niet het geval. Hij miste diverse winsten en keek opeens tegen een kansloos paardeindspel aan (2-2).

Michiel Jansen aan het derde bord (rechts op de foto).

Toen moesten vluggertjes gaan beslissen wie door zou gaan naar de volgende ronde. Weliswaar begonnen we met een nul aan het vierde bord vanwege Jeroen, maar als we aan de overige borden met 2-1 zouden winnen, zou alles toch nog goed komen, omdat het laatste bord dan afvalt. John en Michiel wonnen hun partij inderdaad, waarna de mijne niet meer van belang was. Ik stond helemaal gewonnen, maar lette even niet op en kwam zelfs nog in een verloren toreneindspel terecht. Maar mijn zenuwachtige tegenstander kon diverse winsten niet vinden, waardoor ik uiteindelijk nog naar remise kon afwikkelen.

Een overwinning die wel terecht was, maar veel moeizamer tot stand kwam dan nodig was. Ik stel voor dat we in de volgende ronde wat simpeler gaan winnen.

Rudy Bloemhard
teamleider Voorst 1