OSBO Promotieklasse ronde 4:

Voorst 1...........................1897 - 1832 Doetinchem 1............... 4 - 4
1. Jansen,M.A.(Michiel)...............1928 - 1923 Vucht van,S.(Sander)....... 0 - 1
2. Bosch van Rosenthal,J.J.B.(Jeroen).1919 - 1495 Zonneveld,G.J.W.(Gert-Jan). 1 - 0
3. Sloots,J.(John)....................1957 - 1999 Riepma,H.F.(Henk).......... 0 - 1
4. Bloemhard,R.E.F.(Rudy).............2047 - 2057 Veneman,H.J.(Henry)........ ½ - ½
5. Tienhoven van,R.M.(Richard)........1824 - 1887 Evertse,R.(Roel)........... ½ - ½
6. Tulfer,P.M.(Paul)..................1845 - 1903 Hal van,M.(Marius)......... ½ - ½
7. Kuiper,J.(Jacques).................1761 - 1595 Timmerman,I.R.(Iloy)....... ½ - ½
8. Dooper,L.L.A.H.(Lûtsen)............1894 - 1800 Haggeman,H.J.G.A.(Henny)... 1 - 0

Vandaag moesten we tegen een gelijkwaardige tegenstander spelen. Hoewel, bij Doetinchem waren ze er niet in geslaagd om hun sterkste achttal op de been te brengen. Daardoor waren we toch wel favoriet. Maar het werd toch weer een spannende middag met tot het laatst ongewisheid waar de matchpunten naartoe zouden gaan.

Marcel Kraaijkamp verkoos om deze dag in Thailand door te brengen. Daar is het ongetwijfeld een graad of dertig warmer, dus u moet zelf maar bepalen of dat de juiste keuze was. Gelukkig was Jacques Kuiper beschikbaar als invaller, waardoor we toch nog volwaardig aan de start konden verschijnen. Jacques is momenteel helaas niet in zijn beste vorm. Hij wilde een nieuwe opening uitproberen tegen een Doetinchemse invaller, maar vergiste zich in de volgorde. Daardoor kwam hij in een stelling terecht waar hij niet zoveel raad mee wist. Gelukkig kon hij met enige moeite nog remise spelen (½-½).

Richard van Tienhoven voegde daar een tweede halfje aan toe. Ik vond dat Richard goed uit de opening kwam met zwart. Maar kennelijk was het niet zoveel bijzonders en besloten de heren tot remise (1-1).

Jammer genoeg viel toen de eerste nul voor ons. John Sloots had met zwart heel veel tijd nodig om de openingsproblemen tegen een London Systeem op te lossen. Hij kon opeens een pion winnen, maar de stelling bleef ingewikkeld en in tijdnood gaf hij toen ook iets weg. Helaas voor hem was dat een hele dame (1-2).

Het volgende halfje werd genoteerd door Paul Tulfer. Ook hier meende ik een prettig openingsvoordeeltje te constateren voor onze clubgenoot. Maar dat was kennelijk niet zodanig dat er echt op winst kon worden gespeeld (1½-2½).

Jeroen Bosch bracht met een prima koningsaanval de stand weer in evenwicht. Hij mocht tegen de andere Doetinchemse invaller aantreden en ging er dwars doorheen (2½-2½).

Ik zag al dat het niet zo florissant ging aan de overige borden en was vast besloten om een heel punt aan ons totaal toe te voegen. Dat zag er ook lange tijd naar uit. Ik kwam geweldig uit de opening. De tegenstander kon geen vin verroeren en moest allerlei kromme zetten vinden om de strijd gaande te houden. Er kwamen diverse winsten langs waar het schaakprogramma van mijn mobieltje waarschijnlijk geen problemen mee zou hebben, maar voor mij vielen ze net buiten mijn horizon. Langzaam verpieterde mijn voordeel en was remise onvermijdelijk (3-3).

Lûtsen Dooper had ondertussen niets uit de opening overgehouden. Maar hij bleef het proberen. Ook hij zag dat remise niets zou opleveren voor Voorst en bleef dapper op winst spelen. Dat lukte zowaar ook nog. Zijn tegenstander kon de verdediging niet vinden in een verraderlijk toreneindspel en Lûtsen kon de winst veiligstellen. Een hele mooie vechtoverwinning (4-3)!

Jammer genoeg kon kopman Michiel Jansen het feest niet compleet maken. Hij had niet echt een goede dag en kwam een heel stuk achter. Genoeg om op te geven, maar Michiel bleef doorvechten en won af en toe wat materiaal terug. Maar ondanks heroïsche tegenstand kon hij uiteindelijk niet voorkomen dat een eindspel met een kwaliteit minder verloren ging (4-4).

Een kleine teleurstelling, maar toch weer een nuttig puntje erbij. We hebben nu de top drie gehad, dus moeten we de rest van het seizoen maar gaan oogsten.

Rudy Bloemhard
teamleider Voorst 1