Verslag Doetinchem 1 - Voorst 1

6. Henny Haggeman...... 1856 Lûtsen Dooper............... 1873  1-0
7. Sander van Vucht.... 1911 Paul Tulfer................. 1812  ½-½
8. Niels van der Mark.. 1726 Marcel Kraaijkamp........... 1853  ½-½

Vandaag ging de strijd om de derde plaats in de OSBO Promotieklasse. Ons eerste team mocht aantreden tegen het op papier gelijkwaardige Doetinchem 1. Het is altijd een beetje suffig om aan degradatie te denken als je op de derde plek staat, maar je zal toch maar eens je laatste drie wedstrijden verliezen. Echter, met acht matchpunten hoefden we alleen nog maar naar boven te kijken. Ik meen dat dit seizoen de nummer twee ook nog promoveert dankzij versterkte promotie, maar de kansen daarop lijken vrij gering.

Al vrij snel zag het er niet ongunstig uit voor ons. Een ongebruikelijk remiseaanbod van Michiel Jansen aan het eerste bord werd na enige discussie toch maar afgeslagen door Doetinchem. De eerste die klaar was, was Sven Pronk aan het tweede bord. Onlangs had hij voor de OSBOcup nog remise gespeeld tegen dezelfde tegenstander, Theo Goossen, maar deze keer ging het beter. Met zwart kwam hij prettig uit de opening en kwam steeds beter te staan. Toen er een paar pionnen waren gewonnen was het snel afgelopen. Met 5 uit 6 is Sven weer bezig zoals we van hem gewend zijn.

Marcel Kraaijkamp voegde een halfje toe aan de tussenstand. Ik had het idee dat het steeds gelijk op ging, dus remise was een logisch resultaat.

Jeroen Bosch wilde deze keer graag met zwart spelen en dat pakte vooralsnog prima uit. Hij won zelfs een pion, maar daarna accepteerde hij toch remise. Kennelijk bood het loperpaar van zijn tegenstander voldoende compensatie.

Ook Jacques Kuiper speelde remise. Hij had een opening op het bord, waarbij je ieder moment een vernietigende koningsaanval zou verwachten, alleen zwart had niet kort gerokeerd. Even dacht ik dat het de verkeerde kant opging met Jacques, maar waarschijnlijk ging het gewoon gelijk op.

Ik volgde de partijen niet zo goed, maar toen ik even bij Paul Tulfer keek, leek het me dat hij niet genoeg compensatie had voor het materiaal dat hij had geofferd. Het leek me dat hij wel heel goed uit de opening was gekomen. Even later werd ook hier de remise genoteerd.

Lûtsen Dooper heeft niet echt zijn seizoen. Ook deze keer kwam hij onder druk te staan. Zijn tegenstander maakte goed gebruik van zijn kansen en sloeg winnend toe, waardoor de stand weer gelijk was.

Toen waren er nog twee partijen bezig. Michiel leek wat minder prettig te staan, maar dat viel misschien nog mee en ik had een pion gewonnen, maar dat was nog best lastig. Michiel slaagde er gelukkig in om het halfje veilig te stellen, waardoor ik met een overwinning de twee matchpunten naar Voorst zou kunnen halen. Ik meende wel lekker te staan, maar zwart had een gevaarlijke gedekte vrijpion op e3 waar ik steeds rekening mee moest houden. Het voordeel voor mij was dat de stelling voor mij gemakkelijker te spelen was. Ik kon risicoloos op winst spelen, waarbij zwart steeds het tegengif moest zien te vinden. Dat ging uiteindelijk mis voor Doetinchem, waardoor ik het winende punt kon laten noteren.

Het woord zwaarbevochten is gauw gebruikt, maar de zege van vanmiddag kon daarmee wel worden getypeerd. Het kon alle kanten op, waarbij Voorst uiteindelijk er met de punten vandoor ging. De tweede plaats zal er wel niet meer inzitten, hoewel nog steeds theoretisch mogelijk. Dan moet de volgende ronde over twee weken tegen koploper Zevenaar wel worden gewonnen.

teamleider,
Rudy Bloemhard