Wisselende resultaten Voorster Schaakclub

Iedere maandagavond is de kantine goed gevuld en daar zijn we erg blij mee. Het is erg leuk dat we veel nieuwe gezichten hebben op club. Dat mogen er natuurlijk altijd meer worden. Iedere maandag staat garant voor een gezellige schaakavond en een ieder treft een tegenstander van zijn niveau. Voor de twijfelaars onder u; maandag 4 januari begint het Open Voorster Kampioenschap. Zes schaakavonden om te beginnen. Wellicht voor u de ideale opstap naar wekelijks schaken? Voor meer informatie zie: www.voorsterschaakclub.nl Extern kwamen afgelopen week 3 teams in actie voor de OSBO-competitie.

Voorst 2 speelde thuis tegen Schaakmaat 2 uit Apeldoorn. Een erg gelijk opgaande wedstrijd met enkel lange partijen was kenmerkend voor de avond. Joop Siderius miste een vervelend “schaakje” en kon kort daarop opgeven. Jacques van Gelder maakte gelijk door goede positionering van zijn torens. Fred Corpeleijn speelde remise en John de Boer moest opgeven waardoor Schaakmaat weer voor stond. Jeroen Nikkels had het juiste antwoord. Met een fabuleuze koningsaanval wist hij de stand weer gelijk te trekken. Een gelijke stand en drie resterende partijen met 6 spelers in tijdnood. Kortom; spanning en sensatie. Guido van Heuvelen en Tom Molewijk kwamen na een lange verbeten strijd tot remise. Bij teamcaptain Henri Jansen stond het bord in brand. Met meer stukken op het bord dan tijd op de klok, besloot Henri een kwaliteit te offeren. Het bleek de winnende move en bezorgde Voorst een 4,5-3,5 overwinning. Dusdanig zwaar bevochten dat een koud pilsje meer dan verdiend was.

Voorst 3 trok richting Apeldoorn om het op te nemen tegen Schaakstad 6. Gezien de resultaten uit de vorige ronden, op papier een degradatie duel. Het begon slecht, John Eekhuis gaf een stuk weg en moest opgeven. Door omstandigheden wist invaller Harrie Saris minder dan een uur voor de wedstrijd nog van niets. De onbevangenheid leidde hem door de opening en bracht hem een kwaliteit voorsprong. Dubbel jammer dus dat hij een winnende tegenaanval over het hoofd zag. Karl van ’t Hazeveld wist de spanning terug te brengen door een gering voordeel optimaal te benutten. Bij Maarten Jansen leek er niet veel aan de hand, maar in het eindspel was hij absoluut kansloos. Dick Hoekman loerde de hele avond op een sluitende koningsaanval. Toen de kans zich voordeed maakte hij het keurig af. Harry Schurink had inmiddels dusdanig veel pionnen gesnoept dat hij gelijk kon maken. Minder dan gehoopt, maar zeker niet minder dan verdiend.

Voorst 1 speelde afgelopen zaterdag thuis tegen PSV-Dodo 1 uit Putten. Het werd ’s middags snel duidelijk waarom dit team bovenaan staat. Paul Tulfer en Jacques Kuiper moesten beide de meerdere erkennen in hun tegenstander. Jeroen Bosch speelde erg kranig tegen een sterke tegenstander en kwam tot remise. PSV-Dodo bouwde de voorsprong verder uit doordat Rudy Bloemhard verschalkt werd door een hele listige aanval. Sven Pronk bracht nog weer enige hoop op een resultaat. Een kleine vergissing van zijn tegenstander strafte hij genadeloos af. Deze hoop was van korte duur. Michiel Jansen werd op waarde geklopt. Lutsen Dooper had een goede dag. In een erg sterke partij waarin hij de hele tijd het initiatief had wist hij te winnen. Dit bracht, samen met de remise van Marcel Kraaijkamp de eindstand op 3-5.