Een mooie (schaak)avond

Het is maandag 12 oktober, ik ben mooi op tijd in de kantine om jeugdspeler Menno nog te feliciteren met zijn toernooi zege in Arnhem. Esther heeft al een groot deel van de borden klaar gezet voor onze eerste OSBO wedstrijd van dit seizoen. Ik hoef alleen nog de bordnummers er bij te zetten en de klokken in te stellen (goed bezig Esther). Van twee klokken zijn de batterijen leeg, ik zet ze snel apart om ze aan Jeroen Nikkels mee te geven (onze materiaalman). Even later zie ik dat Joke binnenkomt, ik vindt het fijn dat ze er is de koffie is weer geregeld voor vanavond. Dan gauw nog even de indeling voor de interne wedstrijden klaar leggen. Even Michiel informeren wie er oneven is en als er iemand plots niet is dan laat ik de verdere indeling aan hem over. Michiel zal ook wedstrijdleider zijn bij onze wedstrijd dat had ik vorige week al geregeld. Even later komt mijn eerste teamgenoot binnen (Guido was er al om les te geven) het is Joop. Hij wil graag zijn mobiel op standby laten staan.Ik zal het melden in mijn openingswoordje, en door geven aan de Arbiter. De tegenstanders zijn ook aangekomen, maar ik kan nog geen opstellingen op schrijven want de teamleider van Schaakstad moet eerst nog even roken. Ik haal maar even een bakkie koffie. Tijdens het uitwisselen van de opstelling wisselt de tegenstander bord 1 met bord 7 en meldt dat bord 1 wat later komt. Het is rond 8 uur en de wedstrijd kan beginnen. Ik ga achter het bord zitten en maak een praatje met Lex Cornelisse mijn tegenstander van deze avond en jarenlang Voorzitter geweest in Apeldoorn. Na 3 zetten gedaan te hebben kijk ik even of een ieder er al is. Fred is er nog niet en plots vliegt er door mijn hoofd dat de weg van Wilp naar Voorst is afgesloten, dus geen paniek hij zal later komen. Verder zie ik dat bij de interne ook alles goed verloopt. De nieuwe leden zijn er ook weer allemaal (mooi hoor). Na een half uurtje is de tegenstander van Tom (bord 1) er nog niet, ik geloof er niet in dat die nog komt, 1-0 voor denk ik stiekem. Naast me zit Jacques v Gelder, hij heeft al een goede stelling op het bord staan. Ik dwaal af en denk aan 30 jaar terug toen ik ook naast hem zat, maar toen in Voorst 1 in de 4e klasse!! Ik dwaal verder af en denk aan zijn vader en dus ook aan de Jacques van Geldercup. Een paar tafels verder zie ik de eerste winnaar van die cup, Peter Meyboom hij zit nu al een paar weken bij ons te spelen. Ook spookt mijn eigen Pa door mijn hoofd, hij had dit moeten zien! Oeps ik ben aan zet, maar eens even een plan verzinnen om onder de druk vandaan te komen. Jeroen Nikkels gaat ook winnen , ik zie de 2-0 al voor me. Wat ik ook zie is dat er een mooie dame de kantine binnen loopt, daarom let ik ook even op Guido en ja hoor hij kijkt niet op het bord! Ondertussen is de stand 2-1 voor ons en Jacques staat goed, Sjoerd en ik komen met de zwarte stukken langzaam beter in de wedstrijd. Ik heb alle vertrouwen in een goede afloop. Dan zie ik Henk v Heuvelen met een wijntje en glimlach aan de bar staan. Ik loop even naar hem toe, en ja hoor hij heeft zijn aller eerste wedstrijd gewonnen. Proficiat Henk. Gerrit Witteveen was het slachtoffer. Dan gauw terug naar mijn bord, ik heb een variant gemist en denk in de problemen te komen. Na lang nadenken weet ik de beste zet te vinden en kom ik terug in de wedstrijd. Gezien de stand op de andere borden bied ik remise aan. Dat wordt zonder lang na te denken aangenomen. Even later is het wel duidelijk dat we gaan winnen. We staan met 4-3 voor en Sjoerd kan nooit verliezen, hij moet er wel hard voor werken om dit toreneindspel te winnen, maar het lukt. Dus winst voor Tom, Jeroen, Jacques en Sjoerd. remise voor Henri en Guido. Nederlagen voor Fred en Joop. We gaan af pilsen aan de bar en het is Sjoerd die het hoogste woord heeft. Hij kruipt binnen kort weer in de Limburgse Grotten. Nadat we alles hebben opgeruimd fiets ik voldaan naar huis en vraag me af hoeveel tijd ik daadwerkelijk aan mijn eigen partij heb besteed.

gr Henri