Rondeverslag OVK, ronde 5

Het beloofde een spannende ronde te worden, met mogelijk al wat definitieve beslissingen. Zover kwam het niet, in geen enkele poule wist de koploper een beslissende voorsprong te nemen. De slotronde zal ons dus nog genoeg spektakel gaan bieden.

Alvorens ik wat partijen bespreek, eerst nog iets over het noteren van de partijen. Het viel me op dat in deze ronde diverse spelers mij vroegen of ze nog moesten noteren, toeschouwers mij vroegen waarom iemand wel of niet meer noteerde en ook moest ik een paar spelers er aan herinneren te blijven noteren. Hier dan nog weer even de regels voor noteren. Elke speler heeft een notatieplicht zolang hij of zij meer dan 5 minuten bedenktijd heeft, ongeachte de hoeveelheid bedenktijd van de tegenstander. Heeft een speler minder dan 5 minuten, dan hoeft hij of zij niet meer te noteren, dit ook ongeacht de hoeveelheid bedenktijd van de tegenstander. Elke zet die gespeeld wordt dient direct genoteerd te worden, je mag dus niet twee zetten spelen en dan pas de zetten noteren. Het notatieformulier/boekje dient zichtbaar te zijn voor de wedstrijdleider, zodat deze goed kan zien of er goed genoteerd wordt. Wat niet mag is een zet opschrijven die nog niet gespeeld is, maar die je denkt te gaan spelen. Ik hoop dat een ieder deze notatieregels in acht neemt, dit is voor iedereen prettiger, maar vooral voor jezelf!

In de A-poule mocht Jeroen Bosch als koploper met de witte stukken aantreden tegen Martijn London. Jeroen speelde een sterke partij met zijn vaker beproefde tacktiek met wit. Degelijk openen en zorgen dat de zwarte loper beginnend op c8 niet in het spel komt. Uiteraard probeerde Martijn dit te voorkomen, maar dit lukte niet echt. Jeroen bleek steeds het betere van het spel te houden en leek op winst af te gaan. In de tijdnoodfase wist Martijn toch wat tegenspel te bieden, waardoor Jeroen het niet aandurfde en genoegen nam met remise. Mogelijkheden dus voor Rudy Bloemhard en Fokke Jonkman om aansluiting te vinden bij koploper Jeroen. Ze speelden een mooie partij. Fokke opende Engels en Rudy koos daartegen een opstelling met pionnen op e5 en f5. In het middenspel opende Rudy de aanval met behulp van zijn f-pion. Het zag er allemaal gevaarlijk uit, maar Fokke verdedigde niet alleen goed, maar vond ook mogelijkheden voor de tegenaanval. Uiteindelijk kwam Rudy niet verder met zijn aanval dan herhaling van zetten, iets wat Fokke ook niet uit de weg kon gaan. Ook deze partij eindigde dus in remise. Achter deze vier giganten was het Lûtsen Dooper die profiteerde van deze remises. Lûtsen begon dit toernooi met een nederlaag, maar vond daarna de weg omhoog. In ronde 5 wist hij in een mooie partij knap te winnen van Nagib Zafari. Jeroen Bosch gaat dus de slotronde in met een half punt voorsprong op Lûtsen, Rudy, Fokke en Martijn. Kortom, volop spanning dus in de slotronde.

In de B-poule kon koploper Heryberth Damman de overwinning al naar zijn hand zetten. Dan moest er echter wel gewonnen worden van Marco van Sittert. Daar zag het er tijdens de partij echter niet naar uit. Marco kwam lekker uit de opening met zwart. Hij had aanvalskansen op de koningstelling en Heryberth zat met een geisoleerde centrumpion die hij moeilijk verdedigbaar was. Marco won ook de pion en kon voor de winst gaan, ware het niet dat de tijd (niet voor het eerst in zijn schaakloopbaan) hem parten speelde. Tijdnood dwong hem tot snel zetten, waardoor zijn voordeel snel verdween. Toch wist hij wel eenvoudig remise te houden. Harry Schurink naderde Heryberth tot op een half punt dankzij goed spel tegen Hans Roeloffs. Met zwart wist hij de Italiaanse opening van Hans goed te bestrijden en na een pionwinst trok hij het spel naar zich toe en gaf hij het niet meer uit handen. In de laatste ronde zal Harry tegen Marco moeten spelen en moeten winnen om nog aanspraak te maken op de toernooizege. Heryberth mag zijn voorsprong in de laatste ronde verdedigen tegen Stef Boog, die in een fraaie partij onze voorzitter Henri Jansen knap wist te verslaan.

In de C-poule deed koploper Harrie Saris uitstekende zaken door John Eekhuis te verslaan. Deze partij kwam vliegensvlug in het eindspel terecht en dat was voor Harrie niet verkeerd. Harrie voelt zich namelijk uitstekend thuis in het eindspel en wist een klein voordeeltje prima uit te spelen. Daarna zag hij clubgenoten en concurrenten Daan Noordhuizen en Esther Konijnenberg gelijk spelen. Een prachtige partij was dit waar beide spelers vol op de aanval gingen. Het leek erop dat 1 van beide spelers wel zou gaan winnen, maar uiteindelijk werd het remise. Nog niet alle partijen zijn gespeeld ten tijde van dit schrijven, maar zeker is dat Harrie Saris met minimaal een half punt voorsprong aan de slotronde zal beginnen. En dus alles in eigen hand heeft.

We kijken met genoegen uit naar de slotronde, maandag 19 mei.

Groet,
Arbiter Michiel Jansen