Schakers Voorst 1 doen goede zaken

VOORST. - In de 4e ronde van de schaakcompetitie in de Oostelijke Schaakbond kwam voor de Voorster Schaakclub alleen het 2e team in actie. Team 3 en 4 hadden een vrije ronde. Ondanks de afwezigheid van eerste bordspeler Jeroen Nikkels gingen de schakers van Voorst 2 met veel zelfvertrouwen op bezoek in Almen bij Ons Genoegen. Het plaatselijke 2e team had weinig in te brengen tegen de bezoekers uit Voorst. Alleen Tom Molewijk had zijn dag niet en moest een nederlaag incasseren. Maar daar tegenover stonden overwinningen van Henri Jansen, Guido van Heuvelen, Joop Siderius en de invallers Harry Schurink en Daan Noordhuizen. Dus de Voorster schakers keerden tevreden huiswaarts met een 1-5 overwinning. Door deze overwinning blijft Voorst 2 nog steeds in de race voor de titel. Weliswaar staan ze op plaats drie, maar de achterstand op de koploper is maar 2 wedstrijdpunten.

Het eerste team kwam in januari niet in actie voor de competitie, maar speelde wel voor de OSBO-cup. De loting had een fraaie derby opgeleverd, namelijk Zutphen 1 – Voorst 1. In de fraaie nieuwe speellocatie van Zutphen, het MFC Waterkracht werd het een kraker op hoog niveau. Beide clubs hadden vier topspelers aan de borden gezet. Op papier een spannende wedstrijd, in de praktijk ook. Uiteindelijk was Voorst de gelukkige winnaar. Michiel Jansen speelde op bord 1 knap remise tegen Gert Jan Ludden. Een belangrijk halfje want daardoor bleef de opgebouwde voorsprong van Voorst in tact. Sven Pronk had immers ook al gewonnen en Jeroen Bosch speelde met zwart een knappe remise. Dus moest Rudy Bloemhard aan bord vier het karwei kunnen afmaken en dat deed hij naar behoren. Dus ging Voorst huiswaarts met een 1-3 overwinning, al moet gezegd worden dat er voor Zutphen zeker meer had ingezeten.

Zoals bekend vierde de Voorster Schaakclub het afgelopen jaar haar 75 jarig jubileum. Er is toen ook een zeer fraai jubileumboek uitgegeven over 75 jaar schaken in Voorst. Een fraai naslagwerk van 136 pagina’s met daarbij ook mooie foto’s en prachtige verhalen. Er zijn nog boeken in voorraad, deze zijn te koop voor 20 euro per stuk. Inlichtingen hierover zijn te krijgen bij voorzitter Michiel Jansen (tel. 0575-503919). Uiteraard kunt u ook het secretariaat hiervoor benaderen via onze fraaie website: www.voorsterschaakclub.nl