Succesvolle reanimatie tijdens schaaktoernooi in Voorst

Het beloofde weer een mooie schaakavond te worden, jongstleden maandag 7 januari. Het was weer de start van de Open Voorster Schaakkampioenschappen, georganiseerd door de Voorster Schaakclub. 56 deelnemers hadden de weg weer gevonden naar de fraaie voetbalkantine van voetbalvereniging Voorst op sportpark “De Forst”. Na het openingswoord werd er weer actief geschaakt achter het bord met de 64 velden, tussendoor keuvelden de mensen over hun schaakambities en andere plannen voor het nieuwe jaar en werd een ieder een voorspoedig nieuwjaar gewenst. Zo rond kwart over tien kregen de mensen in de speelzaal ineens de schrik van hun leven. Jeroen Nikkels, al meer dan een decennium de penningmeester en websitebeheerder van de Voorster Schaakclub werd ineens overvallen door een hartaanval. Snel kwamen leden van de Voorster Schaakclub te hulp en ook bestuursleden van de voetbalvereniging Voorst waren razendsnel ter plekke. Met behulp van de AED werd er een reanimatie opgestart en ruim 10 minuten later was de ambulance aanwezig. De ambulancebroeders namen de zorg voor Jeroen over en zorgden ervoor dat Jeroen naar het ziekenhuis werd gebracht. Ten tijde van dit schrijven zijn is het ruim 5 dagen geleden na deze ingrijpende gebeurtenis. Jeroen ligt in het ziekenhuis op de intensive care, maar zijn herstel gaat goed. Jeroen kan weer praten en schrijven en kan zich goed herinneren hoe de situatie was voorafgaand aan het incident. De Voorster Schaakclub is de voetbalvereniging Voorst erg dankbaar dat zij een aantal jaren geleden geld hebben vrijgemaakt voor de aanschaf van een AED. Dit apparaat heeft enorm geholpen om, in combinatie met het voortreffelijke reanimatie werk, het hart en de circulatie van Jeroens lichaam op peil te houden in de eerste fase na de hartaanval.Ook gaat onze dank uit naar de vrijwilligers uit het dorp Voorst, die dankzij een SMS-bericht ontzettend snel terplekke waren om ook te helpen met de hulpverlening. Een mooi voorbeeld dat laat zien dat dit systeem ook in de praktijk gewoon werkt. Ik hoop dat een ieder die dit bericht leest weer even aan het denken wordt gezet. Hoe is de hulpverlening georganiseerd bij mijn vereniging of bij mijn werkgever? Is er een AED aanwezig en zijn er mensen die weten hoe met dit apparaat om te gaan? De slogan “AED, daar red je levens mee” is zeker niet overdreven!!!