IN MEMORIAM

Jo Jansen

Op 4 juni, kort na middernacht is Jo Jansen plotseling overleden. Jo is een kleine 40 jaar lid geweest van de Voorster Schaakclub, waarvan ruim 10 jaar als bestuurslid. Ook heeft hij 7 jaar in het bestuur van de Oostelijke Schaakbond gezeten als wedstrijdleider.

In de begin jaren ’70, Jo woonde net een paar jaar in Voorst, kwam hij in aanraking met de Voorster Schaakclub. Zijn vrouw Els schaakte al bij de club en kwam altijd enthousiast thuis van de clubavond. Dus leerde Jo ook schaken, zodat zij samen naar de schaakclub konden. Niet veel mensen in de schaakwereld kunnen zeggen dat ze het schaken hebben geleerd van hun vrouw en daardoor in clubverband zijn gaan schaken. Jo was een verdienstelijk schaker, maar niet iemand die tot de toppers van de club behoorde. Maar dat frustreerde hem niet, hij genoot van de wedstrijden en werd voor het 2e team van Voorst een vaste waarde. Zo rond 1980 werden de kinderen ook fanatiek met schaken en dat was voor Jo een reden om samen met zijn vrouw Els schaaklessen te geven op de christelijke lagere school in Voorst, “de Sjaloom”. Zo konden de kinderen samen met de schoolvrienden schaken en ook meedoen aan schoolschaakwedstrijden. In de midden van de jaren ’80 gaf toenmalig secretaris en wedstrijdleider Jacques van Gelder een advies aan Jo. Er werd een cursus wedstrijdleider georganiseerd, dat was volgens Jacques een cursus die Jo moest gaan volgen. Jo deed deze cursus en eerder dan verwacht kon hij het geleerde in de praktijk brengen. Toen Jacques van Gelder in 1986 kwam te overlijden nam Jo de taken als wedstrijdleider van de Voorster Schaakclub over. Jo moderniseerde de clubcompetitie door het keizersysteem in te voeren en de Voorster Schaakclub ging ook toernooien organiseren. Met kerst en oud en nieuw kwam er het oliebollensnelschaaktoernooi, een fenomeen wat inmiddels al door heel veel clubs is ingevoerd. Ook kwamen er toernooien die toegangelijk waren voor niet leden van de club en een goed middel bleken te zijn voor ledenwerving. Dit waren het Open Voorster Kampioenschap en het Lichtweektoernooi. Dit alles deed hij natuurlijk niet alleen: zijn vrouw Els was als secretaris een belangrijke pion en ook de overige bestuursleden waren keihard nodig om dit tot een succes te maken.

Binnen de OSBO waren de activiteiten van Jo niet onopgemerkt gebleven. Wedstrijdleider Gert Cozijnsen zocht een opvolger voor de OSBO-competitie en dit werd Jo Jansen. Jo heeft met veel plezier in het OSBO-bestuur gezeten (7 jaar) en zijn taak als competitieleider goed uitgevoerd. Onder zijn leiding werd het systeem van afgebroken partijen afgeschaft en hij zorgde er ook voor dat de promotieklasse standaard uit 10 teams zou blijven bestaan. Hij bewaarde goede herinneringen aan de samenwerking met de andere OSBO-bestuurders, daar vertelde hij ook graag over.
Aan het begin van deze eeuw vond Jo dat het tijd werd dat een jongere generatie het stokje zou overnemen. Op de Voorster Schaakclub nam Harrie Saris zijn taken over, binnen de OSBO deed Huub Blom dit. Jo zag al gauw dat het goed zat en liet deze mensen dan ook hun gang gaan zonder zich ermee te bemoeien. Bij de Voorster Schaakclub bleef Jo natuurlijk nog weleens actief als wedstrijdleider bijvoorbeeld met thuiswedstrijden van de teams van Voorst en als de man die bij de uitwedstrijden de opstelling bij zich had. Je kon altijd bij hem terecht voor zijn advies, want hij had natuurlijk een hoop ervaring. Ook voor de OSBO bleef Jo actief. Hij hielp Will Bruins altijd met de logistieke zaken omtrent de OSBOde.

In 2004 kreeg de gezondheid van Jo een tik. Een scheurtje in de aorta kostte hem bijna het leven, maar gelukkig wist hij te herstellen. Hij werd weer een gezond man, al werd hij fysiek en conditioneel nooit meer de oude. Toch ging hij met plezier nog wekelijks naar de clubavonden en hij had weer een nieuwe taak binnen de Voorster Schaakclub. Elke maandagavond opende hij het clublokaal zodat de jeugdleiders op tijd konden beginnen met de lessen en hij zorgde ervoor dat de koffie klaarstond als de overige leden om 20.00 uur kwamen schaken. Bij toernooien hielp hij ook altijd met het klaarzetten van de stukken.

We zullen Jo gaan missen op de Voorster Schaakclub. Een lieve man die van het schaakspel hield en de gezelligheid er omheen. Jo heeft de schaaksport veel gegeven en de schaaksport heeft hem er ook veel voor teruggegeven.

Jo was voor ons natuurlijk in de eerste plaats een lieve echtgenoot en zorgzame vader. En in de laatste vijf jaar van zijn leven ook een lieve trotse opa.

Familie Jansen