Snelschakers op bezoek in Voorst

VOORST. – De Voorster Schaakclub bestaat dit jaar 75 jaar en daarom zijn er talloze activiteiten die er door de Voorster Schaakclub georganiseerd worden. Zo is het snelschaakkampioenschap van de Oostelijke Schaakbond dit jaar ook georganiseerd in Voorst. Allerlei spelers uit Oost Nederland zochten de weg naar Voorst en daarbij zaten niet de minste spelers. Zoals Internationaal Meester Willy Hendriks, speler van De Toren uit Arnhem. Ook de titelverdediger, Armen Hachijan uit Apeldoorn, was van de partij. Hij schaakt voor Schaakstad Apeldoorn, wat uitkomt in de hoogste schaakdivisie in Nederland. Een andere kanshebber was Etienne Goudriaan, afkomstig uit Zutphen en thans uitkomend voor de Veenendaalse schaakvereniging. In Restaurant het Geveltje werden in de ochtenduren de voorrondes gespeeld. Aan de hand van deze voorrondes werden in de middag de finalepoules ingedeeld. Tussen al deze toppers wisten de schakers van de Voorster Schaakclub de hoogste finalepoule A niet te halen, al kwam Sven Pronk nog aardig in de buurt. Ereplaatsen waren er nog voor Michiel Jansen (3e in poule C) en Lūtsen Dooper (2e in poule D).

In totaal speelde iedereen 25 wedstrijden in een tijdsbestek van 5 uur. In de landelijke competitie is dit ongeveer de duur van 1 wedstrijd. Maar de spelers hadden nu 5 minuten bedenktijd per partij, elk potje schaak duurde dus maximaal 10 minuten. Uiteindelijk wist Etienne Goudriaan het toernooi te winnen en mag hij zich OSBO-kampioen snelschaken 2012 noemen.
Ondanks het wat geringe aantal van ca. 40 deelnemers mogen de Voorster Schaakclub en de Oostelijke Schaakbond terugkijken op een geslaagd toernooi.

Een foto van de prijswinnaars uit de diverse poules. Staand vanaf links de 2e persoon is Etienne Goudriaan, de winnaar van het toernooi.

Een week voor dit toernooi deed het eerste team van de Voorster Schaakclub ook goede zaken. In de thuiswedstrijd tegen Wageningen 3 werd met 5-3 gewonnen.
Na twee vlotte remises van Marcel Kraaijkamp en Jacques Kuiper kwam Voorst op voorsprong door Jeroen Bosch en Rudy Bloemhard. Beide spelers wisten een slechte stelling toch om te buigen naar winst. Weliswaar verloor invaller Henri Jansen zijn partij, maar Lūtsen Dooper zorgde met zijn overwinning weer voor een 4-2 voorsprong. Sven Pronk en Michiel Jansen moesten deze voorsprong proberen te verdedigen en dat ging beiden goed af. Met goed spel wisten ze remise af te dwingen waardoor de 5-3 overwinning binnen was. Door dit resultaat staan de schakers van Voorst 1 weer in de middenmoot van de promotieklasse. Een goed resultaat na het kampioenschap en dus de promotie in het vorige seizoen.