Schakers Voorst 1 nog niet zeker van klassebehoud

In de 7e ronde van de competitie van de Oostelijke Schaakbond speelde het eerste team de uitwedstrijd tegen Wageningen 2. Zoals bekend speelt Voorst voor het eerst in haar historie in de promotieklasse en klassebehoud is dan ook de doelstelling. Maar Wageningen 2 heeft nog kansen op het kampioenschap en zij gingen dan ook voortvarend van start. Bij de 1e tijdscontrole na vier uur schaken keek Voorst al tegen een 4-0 achterstand aan door nederlagen van Sven Pronk, Michiel Jansen, Marcel Kraaijkamp en Jacques Kuiper. Maar daarna knokte Voorst terug door fraaie overwinningen van Rudy Bloemhard, Jeroen Bosch en Sjoerd Norberhuis. Lûtsen Dooper leek zelfs nog te gaan zorgen voor een kleine stunt, maar in het eindspel kon hij net niet winnen. Hierdoor verloor Voorst 1 met 4,5 – 3,5. In de laatste 2 ronden zal er nog zeker een keer gewonnen moeten worden om degradatie te voorkomen.
Het vierde team speelde ook tegen de nummer 2, namelijk het 1e team van Groenlo. Het begon niet geweldig door nederlagen van Els Jansen en Dick Hoekman. Hannie Kempink zag echter nog wel kansen op de overige borden en ging akkoord met remise. Een slimme zet, want vervolgens wisten Wilma Dolman, Maarten Jansen en Joop Hendriksen hun partij in winst om te zetten. Hierdoor werd er fraai gewonnen van de nummer 2 en heeft Voorst 4 weer aansluiting gevonden in de middenmoot van hun poule in de 4e klasse.
Minder goed ging het met het 3e team, wat uitkomt op hetzelfde niveau als Voorst 4. Dit jeugdige team had een complete “offday” tegen het 3e team van de Edese Schaakvereniging. Er werd dan ook kansloos verloren met 0-6. Hierdoor staat dit team op de laatste plaats in hun poule.
Ten tijde van dit schrijven moet het 2e team de 6e ronde nog schaken. Hierover later meer.