Open Voorster Kampioenschap - verslag ronde 2

De tweede ronde van het Open Voorster Kampioenschap begon met het uitreiken van extra prijzen. De gelukkigen waren Wilma Dolman, Dick van der Klis, Eric Kloppers en Edwin de Jong. Wilma en Dick kregen een prijs omdat zij in de eerste ronde wonnen van een tegenstander met een veel hogere rating. Eric kreeg een prijs voor zijn sportiviteit en zijn leuke wedstrijdverslagen. Op een leuke wijze becommentarieert hij zijn OVK partijen die wij vervolgens op onze site kunnen plaatsen. Dit doet hij ook als hij verloren heeft. Edwin is trotse vader geworden. In de eerste ronde stond zijn vriendin op het punt van bevallen maar toch kwam hij schaken. Dit verdient een prijs!

Dan de wedstrijden, beginnend met Poule A. De partij tussen mijzelf en Marcel Kraaijkamp was al snel in mijn voordeel afgelopen. Marcel stond na 11 zetten behoorlijk goed maar door een vervelend pionnenzetje verloor hij een loper met nog eens een kwaliteit. Martijn Boele, de winnaar van vorig jaar, won ook rap van Jacques van Gelder. In een Scandinaviėr stond Martijn al na 8 zetten positioneel goed en na een discutabele stukoffer van Jacques ging het vrij snel naar winst voor Martijn. Onze voorzitter zag nog kans om een toren van Erik Kloppers te veroveren. Helaas voor Michiel werd daarmee zijn dame in de hoek opgesloten en deze werd vervolgens geslagen door een paard. Dit kostte hem de partij. In twee partijen werd er vergeefs op de koningsstelling aangevallen. Jeroen Nikkels kon de koningsaanval van Marcel Flohr omzetten in een tegenoffensief en Fred Corpeleijn kon de koningsaanval van Tony Hogerhorst pareren. Beide Voorster spelers wisten te winnen. Verrassend was de uitslag van Karl Denys (rating 1709) op Fokke Jonkman (rating 2021). In een lange partij wist Karl te winnen. Dick van der Klis hield het lang vol tegen Sven Pronk. Sven offerde een paard tegen een pion waarna zijn eigen pion tot dame kon promoveren. Dit leverde hem de winst op.

In poule B werd er weer vanouds flink geknokt. Om 23:30 uur waren namelijk de meeste partijen nog bezig. Tom Molewijk kwam niet verder dan remise tegen Joop Hendriksen. Na een mislukte aanval van Tom op de open A-lijn waren de torens van het bord. Joop stond daarna iets beter maar dit was moeilijk uit te melken, waardoor de partij eindigde in remise. Huisschaker Edwin de Jong wist weer te winnen, ditmaal van de winnaar van Poule B 2010 Rolf van Agtmaal. Ook huisschaker Jaap Glazenburg wist te winnen van een oud Poule B winnaar, Piet Ypma. Daarmee staan er twee huisschakers bovenaan de lijst, vergezeld van Henri Jansen. Henri wist te winnen van Ton van Eck.

In poule C waren ook weer fantastische partijen te bewonderen. In de partij tussen Harrie Saris en Gerard Hazelaar stonden er op een gegeven moment vier dames op het bord. De heren zullen wel gedacht hebben, een extra dame maakt het spel wat spannender. Gerard hielt het hoofd het meeste koel en won de partij. Wilma had ook weer een goede avond, zij won opnieuw van een sterke tegenstander. Huisschaker Gerko Wiemer wist verassend Dick Hoekman te verslaan. In een vrij lastige stelling met alle zware stukken nog op het bord zag Dick niet de juiste voortgang. Dit koste hem de partij. De meeste schaakervaring zat in de partij tussen Henk van Zandwijk en Els Jansen. Toch werd er in de slotfase een koning met een dame verward. Het ging als volgt: Henk promoveert pion tot dame, vervolgens slaat Els dame met toren, dan slaat Henk de toren met koning maar de koning valt om en ligt naast het bord. Vervolgens pakt Els de koning en legt het bij de gewonnen stukken neer. Daarmee was het nog niet afgelopen want Henk speelt vervolgens een damezet met zijn koning. Al met al een komisch gezicht voor de toeschouwers; Henk wist de partij te winnen.

De volgende ronde is op 27 februari. Tot dan!
Lūtsen