Voorster schaakteams met wisselend succes van start

VOORST. Afgelopen week zijn de teams van de Voorster Schaakclub begonnen aan de competities in de Oostelijke Schaakbond. Dat wil zeggen het 2e tot en met het 4e team, het 1e team was in september al gestart met een overwinning.

Het 2e team spelend in de 2e klasse ging op bezoek bij De Toren 5 in Arnhem-Zuid. In een gelijkopgaande strijd trok Voorst 2 uiteindelijk net aan het kortste eind. Remises waren er voor Jeroen Nikkels, Henri Jansen, Tom Molewijk, Harry Schurink en Stef Boog. Joop Siderius wist zelfs te winnen, echter nederlagen van Guido van Heuvelen en invaller Maarten Jansen zorgden ervoor dat de Voorsternaren met lege handen huiswaarts keerden. Met een uiteindelijke score van 4,5 - 3,5.

Beter ging het voor het 3e team. Dit jeugdige team speelt in de 4e klasse en mocht in de eerste ronde afreizen naar Bennekom om te schaken tegen het 4e team van Bennekom. Daan Noordhuizen had helaas geen tegenstander, waardoor een snelle voorsprong binnen was. Dit werd snel uitgebouwd door overwinningen van Jari Hendriksen en Job van Oorspronk. Bennekom kwam echter terug in de wedstrijd. Esther Konijnenberg en Tom Schurink moesten hun koning omleggen. Gelukkig voor Voorst wist de nestor van het team, John Eekhuis, keurig remise te spelen. En dus konden de schakers van dit team met een 2,5 - 3,5 zege huiswaarts keren.

Het 4e team speelde uit tegen het jeugdige Schaakmaat 5 uit Apeldoorn. In een gelijkopgaande strijd opende Dick Hoekman de score voor Voorst, helaas moest Remco Kempink even later de koning omleggen waardoor de stand weer gelijk werd. Joop Hendriksen zorgde met een uitstekende overwinning weer voor een voorsprong, maar even later moest Maarten Jansen een nederlaag incasseren. 2-2 dus als tussenstand, maar in de slotfase liep het fout voor Voorst 4. Wilma Dolman kwam in zetdwang en kon een nederlaag niet voorkomen. Hannie Kempink deed er alles aan om er nog een gelijkspel uit te slepen, maar na onnodig torenverlies moest ook zij een nederlaag incasseren. En dus een teleurstellende nederlaag voor Voorst 4 van 4-2.

Deze teams mogen half november hun tweede ronde spelen, Voorst 1 zal 29 oktober al de 2e ronde spelen. Meer weten over de Voorster Schaakclub? Kijk op onze website: www.voorsterschaakclub.nl