Verslag Voorst 1 - Bennekom 1

Jacques Kuiper....1838 – Rinus v/d Molen..1463  1-0
Lûtsen Dooper.....1820 – Jan Wouters......1861  ½-½
Jeroen Nikkels....1808 – Wim Thieme.......1899  0-1

Met veel nieuwsgierigheid keken we uit naar de eerste wedstrijd van ons eerste team in de Promotieklasse. Iedereen was op tijd aanwezig in ons fraaie nieuwe onderkomen “De Voorhof”, dus om klokslag 13.00 uur konden de klokken in werking worden gesteld. Onze tegenstander was Bennekom, die ondanks hun sterkte en ervaring vorig seizoen nog bijna uit de Promotieklasse waren gedegradeerd. Een mooie test dus om te zien of we een beetje mee konden komen op dit niveau.

Onder het toeziend oog van een indrukwekkend aantal supporters en clubgenoten begon de wedstrijd voorspoedig. Niemand leek last te hebben van Promotieklasse-plankenkoorts en bij de meeste borden zag het er goed uit. Alleen Jeroen Bosch mishandelde de opening, waardoor hij meteen zeer beroerd stond aan het eerste bord. Sven speelt de laatste tijd de sterren van de hemel en daarom had ik hem aan het tweede bord gezet. Hij trof het, want mocht meteen aantreden tegen de sterkste speler van Bennekom, Hotze Hofstra.

De eerste beslissing viel toen de tegenstander van onze voorzitter Michiel zich de zet h6 liet ontglippen op een onhandig moment. Dat kostte hem meteen een pion en zijn stelling. Een tijdje later kon Michiel het eerste punt van Voorst in de Promotieklasse incasseren.

Bij Marcel stond een ingewikkelde stelling op het bord. Tegen Teunis Bunt had hij vorig seizoen al een keer hardhandig verloren voor de OSBO-beker en kennelijk spookte dat nog door zijn hoofd, want ook deze keer liet hij zich overrompelen.

Jeroen Nikkels was ingevallen voor Wilco en kwam goed uit de opening. Ik weet niet wat er misging, maar ineens stond hij een pion achter in een zorgwekkende stelling. Zijn tegenstander liet zich dit punt niet meer afnemen.

Jacques speelde de opening niet helemaal nauwkeurig en moest een paar rare zetten doen om de zaak een beetje bij elkaar te houden. Zijn tegenstander, kennelijk een invaller, profiteerde niet optimaal en Jacques kon, ondanks tijdnood, materiaal winnen en tenslotte ook de partij.

Lûtsen Dooper kreeg een lastige stelling op het bord. Maar hij speelde secuur en kon langzamerhand zijn stukken activeren. Dat resulteerde in een verdiende remise.

Zo stond het na een paar uur spelen dus 2½-2½. De eerste drie borden waren nog bezig en het zag er eigenlijk heel goed uit. Jeroen Bosch kreeg ineens een vol stuk in de schoot geworpen en maakte het daarna genadeloos af. Ik werd aan het derde bord geconfronteerd met een stukoffer dat mijn tegenstander niet helemaal goed had doorgerekend. Ik slaagde erin om het stuk voor te blijven, maar mijn hele koningsvleugel stond wel vast. Mijn tegenstander leek nog gevaarlijke vrijpionnen te krijgen, maar die kon ik nog net op tijd onschadelijk maken. In het zesde uur zag mijn tegenstander in dat verder spelen niet zoveel zin meer had.

Daarmee was de overwinning een feit. Sven maakte de einduitslag nog mooier door van Hotze Hofstra te winnen. Sven stond een of twee pionnen voor, maar daar had Hotze gevaarlijke compensatie voor. Uiteindelijk kwam er een stelling op het bord waarin Hotze eeuwig schaak had moeten houden. Vanwege het teambelang deed hij nog een enthousiaste winstpoging, maar hij overzag dat Sven de dames kon ruilen, waarna er een gewonnen lopereindspel op het bord kwam. Wederom een indrukwekkende partij van onze jongste speler.

Dat was dus een mooie overwinning. Natuurlijk zat het hier en daar wel wat mee, maar we hebben toch een sterk team verslagen en deze punten kunnen ons later in het seizoen nog goed van pas komen. De volgende ronde moeten we in Arnhem aantreden tegen De Toren 2.

Rudy Bloemhard
teamleider Voorst 1