Schaakfestijn Open Voorster Kampioenschap krijgt een spannende ontknoping

VOORST. Met nog 1 ronde te schaken blijft het spannend in de strijd om het Open Voorster Kampioenschap. In de voorlaatste ronde kon niemand een beslissende slag slaan, dus zal de slotronde op 23 mei beslissend zijn.

In de A-poule ging Arnhemmer Martijn Boele alleen aan de leiding en hij probeerde in de 5e ronde de strijd al te beslissen. In een partij tegen Fokke Jonkman zocht hij in het eindspel de aanval en leek te gaan winnen. Met een handige manouvre wist Fokke echter remise uit het voor te slepen, zodat hij nog mag blijven hopen op de toernooioverwinning. Uiteraard blijft Martijn Boele met 4,5 uit 5 de beste papieren houden. Maar hij heeft drie achtervolgers op een half punt staan. Dit zijn Chris Rindertsma uit Deventer, Tony Hogerhorst uit Arnhem en dus Fokke Jonkman uit Kuinre. Een van deze vier spelers zal dit jaar de Jacques van Geldercup in de wacht slepen.

Waar in de A-poule de schakers uit Voorst dit jaar geen gooi naar de winst kunnen doen is dit in de B-poule anders. Na 5 ronden gaat Guido van Heuvelen aan de leiding met 4,5 punt. Hij wist, zij het met enig geluk, te winnen van Stef Boog uit Deventer. Doordat Zutphenaar Harrie Kuizenga niet verder kwam dan remise tegen stadgenoot Tom Molewijk gaat Guido nu alleen aan de leiding. In de slotronde verdedigd hij een half punt voorsprong op Harrie Kuizenga. Mogelijk dat Henri Jansen uit Voorst of Carlos Preuter uit Arnhem zich ook nog in de strijd kunnen mengen. Zij moeten hun wedstrijd nog inhalen.

In de C-poule was het Remco Kempink uit Deventer die wist toe te slaan. In de wedstrijd tegen medekoploper John Eekhuis wist hij in het middenspel de wedstrijd naar zich toe te trekken en zo de winst voor zich op te eisen. Hierdoor staat Remco alleen aan de leiding met 4,5 punt. In de slotronde mag hij schaken tegen zijn grootste belager Maarten Jansen. Maarten staat op 4 punten en zal dus alleen met een overwinning Remco van de eerste plaats kunnen stoten.

Kortom, de slotronde belooft nog een spannende schaakavond te worden. Alle uitslagen van dit toernooi kunt u natuurlijk elders terugvinden op deze website.