Schakers Voorst 1 nog steeds op kampioenskoers

VOORST. – In de 5e ronde van de competitie van de Oostelijke schaakbond hebben de schakers van het eerste team van de Voorster Schaakclub hun titelkansen weten te behouden.

In de moeilijke uitwedstrijd tegen de Elster Toren werd er een moeizaam 4-4 gelijkspel uitgesleept, maar geen van de concurrenten profiteerde hiervan. In Elst kwamen de schakers uit Voorst al snel op achterstand doordat Michiel Jansen in de opening blunderde en dus snel verloor. Maar daarna kwam Voorst sterk terug door sterk spel van Rudy Bloemhard, Sven Pronk en Sjoerd Norberhuis. Even leek een overwinning erin te zitten toen Marcel Kraaijkamp zijn matige stelling wist om te buigen in een gewonnen stelling. Maar in de tijdnoodfase kwamen de gastheren uit Elst sterk terug, door nederlagen van Wilco de Bruin, Jacques Kuiper en Jeroen Bosch kwam de terechte 4-4 eindstand op het bord. Aangezien de concurrentie niet wist te profiteren blijft het eerste team aan de leiding staan in de competitie. Met nog twee ronden te schaken zijn de kampioenskansen dus nog volop aanwezig voor Voorst 1.

Ook het 2e team deed uitstekende zaken. In de strijd tegen degradatie was een overwinning tegen concurrent Pallas 3 wenselijk. In deze in Deventer gespeelde derby haalde Voorst 2 fors uit. In een mum van tijd stond er een 0-4 voorsprong op het bord. Dit dankzij vlotte overwinningen van Jeroen Nikkels, Henk Bergsma, Tom Molewijk en invaller Joop Siderius. Toen Guido van Heuvelen wat later remise speelde was de overwinning reeds binnen. Ook Lūtsen Dooper pakte nog de zege. Nederlagen waren er voor Henri Jansen en Harry Schurink. Door deze overwinning staan de schakers van Voorst 2 weer boven de degradatiestreep. Een langer verblijf in de 2e klasse moet dus mogelijk zijn.

Minder verging het de schakers van Voorst 3. In de thuiswedstrijd tegen Ons Genoegen uit Almen leek de eerste overwinning van het seizoen binnen handbereik. Christiaan Makkink bracht Voorst op een 1-0 voorsprong en ook Joop Siderius pakte de volle winst. Helaas verloren Karl van 't Hazeveld en Joop Hendriksen hun partij waardoor de stand weer gelijk was. Invaller John Eekhuis leek de volle winst te pakken, maar zijn tegenstander wist via eeuwig schaak toch nog remise te halen. In de tijdnoodfase trok Dick Hoekman helaas aan het kortste eind, zodat de bezoekers uit Almen toch nog met de winst huiswaarts keerden. Toch zijn er nog altijd kansen voor dit team om degradatie te ontlopen. Een overwinning in de laatste twee ronden kan al voldoende zijn.

Het vierde en vijfde team speelt in de vierde en laagste klasse en kunnen onmogelijk degraderen. Het jeugdige Voorst 4 kreeg ook in deze ronde een nederlaag te slikken. Thuis tegen Schaakstad 7 werd er met 1-5 verloren. Er waren zeker kansen in deze wedstrijd, maar goed spel werd afgewisseld met grote fouten, waar de tegenstander wel raad mee wist. John Eekhuis wist als enige zijn partij te winnen. Voorst 5 leek wel af te stevenen op de eerste overwinning, uit tegen Wisch. Na een nederlaag van Jo Jansen kwam Voorst sterk terug door overwinningen van Wilma Dolman en Els Jansen. Toch kwam Voorst uiteindelijk net tekort. Hannie Kempink beoordeelde een afruil verkeerd en Maarten Jansen zag zijn koningsaanval in rook opgaan. Beide spelers verloren daardoor en aangezien Remco Kempink niet verder kwam dan remise moesten de schakers van Voorst 5 toch met een 3,5 - 2,5 nederlaag de Achterhoek verlaten.

In maart worden de wedstrijden van ronde 6 gespeeld.