Verslag Voorst 1 - Het Kasteel 2

Norberhuis,S.(Sjoerd) 1820 - Quint,J.M.(Jorik)         1710 0 - 1
Kuiper,J.(Jacques)   1875 - Dijk van,L.H.A.(Leo)     1590 ½ - ½
Bruin de,W.(Wilco)     1866 - Duin,R.E.J.(Ritchy)       1815 ½ - ½

Nadat we in de derde ronde de koploper in onze poule hadden verslagen, wachtte ons in de vierde ronde weer een gevaarlijke tegenstander. Het tweede team van Het Kasteel uit Wijchen kwam op bezoek. Qua ratings ontlopen de beide teams elkaar niet zoveel, maar Het Kasteel 2 had zijn eerste drie wedstrijden verloren en zou dus wel extra geprikkeld zijn om eindelijk één of meer matchpunten te gaan pakken.
Ons clubgebouw is kennelijk iets verder weg dan onze tegenstanders hadden voorzien, want we konden pas om 20.20 uur met de wedstrijd beginnen. Wij waren compleet, maar de Wijchenaren moesten een beroep doen op drie invallers. De eerste uren was daar overigens niet veel van te merken.
Sjoerd had volgens mij ergens met voordeel uit de opening kunnen komen, maar speelde het niet helemaal goed. Hij gooide wel zijn eigen koningsstelling open, hetgeen door zijn jeugdige tegenstander goed werd uitgebuit. Toen Sjoerd zag dat hij materiaal ging verliezen gaf hij meteen op.
De overige borden konden daar vooralsnog niet iets concreets tegenoverstellen. Onze twee topborden hadden nog niet veel bereikt tegen twee invallers, Sven stond wel lekker tegen de op papier sterkste speler van Het Kasteel, maar duidelijk beter was het nou ook weer niet. Wilco zou misschien nog een gevaarlijke koningsaanval kunnen gaan opzetten.
Dat laatste lukte niet, Wilco overzag iets en zijn tegenstander leek winnend voordeel te krijgen. Gelukkig wist Wilco tijdig orde op zaken te stellen en slaagde hij erin om uit het niets een eeuwig schaak combinatie te forceren. Daar kwamen we dus goed weg. Wilco dus remise en geen nederlaag zoals ik per abuis ’s nachts nog even snel in het gastenboek had gegooid. Sorry Wilco, maar die slechte stelling van een paar zetten daarvoor spookte nog door mijn hoofd.
Sven zorgde voor de tweede remise. Hij mocht aantreden tegen een tegenstander die een bijna 300 punten hogere rating achter zijn naam had staan, al is Sven natuurlijk veel sterker dan de rating die hij momenteel heeft. Met zwart spelend nam hij meteen het initiatief. Dat noopte zijn tegenstander tot het verbruiken van zeeën van tijd en later bood hij remise aan. Van mij had Sven nog wel een paar zetten mogen doorspelen, maar zo duidelijk was het nou ook weer niet en remise was eigenlijk wel een mooi resultaat, waarmee de sterkste speler was geneutraliseerd.
Ook Marcel kon niet tot winst komen. Hij probeerde het agressief op te zetten, maar liet toe dat de stelling teveel werd dichtgeschoven. Het zag er nog gevaarlijk uit, maar kennelijk viel dat toch mee want ook hier werd tot remise besloten.
Ook mijn tegenstander wilde meedoen aan de remisegolf en bood een paar keer remise aan. Maar er waren nog genoeg mogelijkheden om op winst te spelen. Toen hij zijn koningsstelling verzwakte had ik een mooi aanknopingspunt dat ik langzamerhand wist uit te buiten. Daarmee stond het weer gelijk: 2½-2½.
Toen begon het laatste spannende kwartier. Michiel moest zich steeds nauwkeurig verdedigen aan het eerste bord en had ook nog eens heel weinig tijd. Jeroen Bosch had inmiddels een pion gewonnen, maar de stelling zou best eens remise kunnen zijn. Jacques zag ondanks een grote tijdsvoorsprong niet hoe hij zou kunnen winnen. Een raar gezicht trouwens, Jacques met meer tijd dan zijn tegenstander. Gelukkig heeft iemand van deze unieke gebeurtenis een foto gemaakt en het daarmee voor het nageslacht bewaard. Afijn, er kwam geen tijdnoodduel, want een goed getimed remiseaanbod werd door Jacques aangenomen.

Toen moest het dus van onze eerste twee borden komen. Michiel had het in tijdnood heel handig (en snel) gespeeld en had de volgende situatie op het bord:

Nick Kooijmans - Michiel Jansen

Jeroen had deze stelling op het bord:

Jeroen Bosch - Ton Wouters

Het probleem was dat Michiel nog maar twaalf seconden op de klok over had. En de stelling van Jeroen was ook niet gemakkelijk gewonnen ondanks de pluspion.
Gelukkig was Michiel sterk genoeg om het zaakje te klaren en met nog vier seconden op de klok zette hij zijn tegenstander mat. Jeroen had inmiddels diep gerekend en een fraaie winst gevonden in de diagramstelling:

1.Le6! Lxe6 2.fxe6 Kxe6 3.Kc4 Kd6 4.Kb5 Kc7 5.Ka6 Kc6 (op 5...h5 volgt 6.b5 h4 7.h3) 6.b5+ Kc5 7.h3! h5 8.h4 en zwart verliest de b-pion en de partij.

Ik geloof dat zijn tegenstander iets anders speelde dan 1...Lxe6, maar de winst liet Jeroen zich niet meer ontglippen.
Zo hadden we toch nog een ruime 5-3 overwinning geboekt en wederom bleek dat met een tempo van twee uur voor de gehele partij in het laatste kwartier de zaak pas wordt beslist.

Inmiddels is bekend dat De Cirkel van koploper Ede heeft gewonnen, dus we staan nu een punt los. Desondanks zullen we nog drie keer alles uit de kast moeten halen om eindelijk de felbegeerde promotie naar de Promotieklasse te bewerkstelligen. De situatie van de OSBO-teams in de KNSB geeft geen reden om te verwachten dat de beste nummer twee ook nog zal promoveren. Dus nog maar even geen berichten over platte karren.

teamleider Voorst 1
Rudy Bloemhard