Open Voorster Schaakkampioenschappen beginnen op 3 januari

VOORST. – Binnenkort organiseert de Voorster Schaakclub voor de 23e achtereenvolgende maal het Open Voorster Schaakkampioenschap. Voor de meeste mensen staat dit schaaktoernooi in de regio bekend als een sportief en sfeervol toernooi.

Ook in deze editie wordt er weer geschaakt in 3 verschillende poules. Voor de schakers die niet gewend zijn in wedstrijdverband te schaken en hiermee kennis willen maken is er de C-poule. Hierin treffen veel schakers die alleen thuis spelen met vrienden of achter de computer elkaar nu in wedstrijdverband. Je hoeft dus niet meteen aan de bak tegen een ervaren clubschaker, maar de kans is groot dat je een tegenstander tegenkomt die ook weinig ervaring heeft met wedstrijdschaak. Een unieke en leuke kans voor u om dus kennis te maken met schaken in club- en wedstrijdverband.

Uiteraard is het toernooi in de regio ook bekend bij de ervaren schakers. In de A-poule zullen de regionale toppers elkaar weer ontmoeten en strijden om de Jacques van Geldercup, genoemd naar de man die ruim 40 jaar secretaris en wedstrijdleider van de Voorster Schaakclub is geweest. Ook spelers die in de landelijke competities spelen zullen elkaar in deze poule ontmoeten. Rudy Bloemhard uit Apeldoorn zal dit jaar de wisselbeker gaan verdedigen. De overige deelnemers zullen hun plek vinden in de B-poule.

Er worden in totaal 6 ronden geschaakt, elke speelronde vindt plaats op een maandagavond. De eerste ronde is op maandag 3 januari, de overige data zijn 31 januari, 28 februari, 28 maart, 2 mei en 23 mei. Wanneer u een van de data verhinderd bent hoeft dat geen probleem te zijn. Er kan altijd een partij vooruit of later gespeeld worden. Gespeeld wordt er in de kantine van de voetbalvereniging Voorst op sportpark "de Forst" aan de Beelelaan. Elke avond beginnen de partijen om 20.00 uur. Er wordt gespeeld met een speeltempo van 2 uur per partij per persoon. Een partij kan dus maximaal 4 uur duren, de praktijk leert dat partijen in de B-poule en zeker in de C-poule eerder afgelopen zijn.

Natuurlijk zijn er prijzen te winnen. In elke poule is er een blijvende herinnering voor de eerste drie schakers, tevens zijn er kleine geldprijzen beschikbaar. In de A-poule wordt er bovendien geschaakt om de wisselbeker, de reeds genoemde Jacques van Geldercup. Het inschrijfgeld voor dit toernooi is 6 euro, te voldoen bij aanvang van de eerste speelavond. Het toernooi wordt mede gesponsord door de Rabobank.

Dus probeer het ook eens op de 64 velden. Schaken in een sportief en gezellig toernooi. U kunt zich opgeven bij John Eekhuis (tel 0575-502054), Lūtsen Dooper (0575-567690) of Michiel Jansen (0575-503919). Uiteraard kan dit ook via e-mail; vsc@chello.nl. Voor meer informatie over dit schaaktoernooi en over de Voorster Schaakclub kunt u verder kijken op deze fraaie website.