Verslag Zutphen 1 - Voorst 1

Eric Kloppers      (1877) - Sven Pronk        (1755) 0-1
Aleksandr Sahakian (1786) – Sjoerd Norberhuis (1820) 1-0
Jaco Koster        (1808) – Jeroen Nikkels    (1781) 0-1

Met Voorst 1 spelen we al voor het zesde achtereenvolgende seizoen in de 1e Klasse OSBO. Met ons sterke team zijn we de laatste jaren een van de kanshebbers om naar de Promotieklasse te promoveren. Maar tot nu toe zonder succes. Twee seizoenen geleden zaten we er al dichtbij, maar dankzij een 8-0 overwinning van concurrent De Toren 2 in de laatste ronde tegen het reeds gedegradeerde en ernstig verzwakte Schaakstad 5, werden we op bordpunten tweede. Vorig jaar leken de kansen beter dan ooit. Weliswaar zaten we in een veel sterkere poule dan de andere Eerste Klasse, maar de beste nummer twee zou ook nog promoveren en dan moest het toch mogelijk zijn. Na een enerverend seizoen eindigden we samen met Wageningen 3 op de gedeelde eerste plaats. Met precies hetzelfde aantal match- en bordpunten. Helaas waren een paar van onze spelers niet in goeden doen, waardoor de beslissingswedstrijd toen verloren ging. Dat we niet als beste nummer twee promoveerden werd veroorzaakt door het feit dat er teveel OSBO-teams uit de KNSB-competitie degradeerden.
Dit jaar was er weer dezelfde situatie. Wederom kon de beste nummer twee promoveren en weer zaten we in een veel sterkere poule. Huub Blom deelt onze klasse regionaal in en kennelijk zijn ze in het noorden van het OSBO-gebied slimmer dan in het zuiden. Gelukkig was Huub in staat en bereid om de beide klassen ongeveer even sterk te maken, waarvoor alsnog mijn hartelijke dank. Desondanks zitten we in een pittige poule met Zutphen (een 2200+ speler), Het Kasteel 2 (twee 2000+ spelers), De Elster Toren, het geroutineerde PION 2, Het minder bekende De Cirkel (heeft inmiddels beide wedstrijden gewonnen), Ede en SMB 3.
De eerste ronde wonnen we van PION 2. Dat team toonde zich in eerdere ontmoetingen gelijkwaardig, maar deze keer gingen we met de kleinst mogelijke zege ervandoor. Afgelopen maandag moesten we aantreden tegen het sterkste team op papier Zutphen 1. Vorig jaar gedegradeerd uit de promotieklasse, maar kennelijk kunnen ze doordeweeks een sterker team op de been brengen. En als belangrijkste troef hebben ze Gert-Jan Ludden weten te strikken. Qua ratingverschil beloofde het dus een lastig avondje te worden.
Zutphen had in de eerste ronde verrassend verloren van De Cirkel. Het was te verwachten dat ze niet nog eens twee matchpunten wilden morsen. In het prachtige onderkomen De Born kwamen ze dan ook op volle oorlogssterkte opdagen. Helaas was bij ons Wilco verhinderd, maar Henri was als teamleider van ons tweede team bereid om een sterke speler af te staan. Met Jeroen Nikkels hadden we daarom een waardige vervanger. Jammer dat daardoor Voorst 2 zijn kopman moest missen. Excuses heren, maar zoals verderop in het verslag te lezen valt, is jullie offer niet voor niets geweest.
Aan het begin van de avond ging het veelbelovend. Sjoerd stond moeilijk, maar als je hebt gezien hoe hij zijn eerste partij won, blijf je altijd hoop houden. Marcel, Jacques, Sven en Jeroen Nikkels stonden lekker. En op de eerste drie borden zag het er ook goed uit.
Jeroen Bosch was de eerste die klaar was. Hij was niet helemaal tevreden over zijn opzet en toen zijn geroutineerde tegenstander remise aanbood, durfde hij niet te weigeren.
Kort daarop bereikte Marcel hetzelfde resultaat. Ik dacht dat hij heel goed stond, maar kennelijk vond hij het te riskant om verder te spelen.
Helaas kon Sjoerd deze keer zijn slechte stelling niet redden. Zijn tegenstander had totale controle over het centrum en toen de koning van Sjoerd ook nog naar voren werd gelokt, ging het snel mis.
Jacques speelde het strategisch diepzinnig. Ook hij had een hele prettige stelling, maar met het oog op de klok besloot hij tevreden te zijn met het halve punt.
Ikzelf had mijn partij voorzichtig opgezet. Bang voor een naderende koningsaanval van mijn geroutineerde tegenstander besloot ik laf om de dames te ruilen, waarna de muziek snel uit de stelling verdween. Vorig seizoen had ik geen enkele remise gespeeld, maar soms moet je het praktisch aanpakken.
Zo stonden we dus met 3-2 achter, maar er was geen reden tot paniek. Sven speelde met zwart een prima partij en had zijn tegenstander Eric Kloppers, bekend van ons OVK, al snel vastgezet. Ook Jeroen Nikkels had een gevaarlijke koningaanval, maar dat zag er nog ingewikkeld uit. Michiel kwam steeds beter te staan, dus een overwinning was nog steeds mogelijk.
Sven slaagde er inderdaad in om zijn betere stelling in winst om te zetten. Het eindigde zelfs met mat. Prima gespeeld! Sven heeft nu 2 uit 2 in zijn eerste seizoen als vaste Voorst 1-speler. Invaller Jeroen Nikkels kwam ook tot winst, maar daar was het nodige kunst- en vliegwerk bij nodig. Hij leek geforceerd te kunnen winnen, maar zag het niet. Na allerlei tactische verwikkelingen in de tijdnood van zijn tegenstander kwam hij even verloren te staan. Maar ineens kon hij een volle toren winnen en daarna mat geven. Een uitstekende invalbeurt derhalve.
Ik fluisterde Michiel toen meteen in dat we met 4-3 voorstonden. Ik geloof dat ik als teamleider zoiets mag doen. Als de regels dienaangaande de afgelopen tijd zijn veranderd hoor ik het wel. Maar tegenstander Klaas Hagendijk had al gehoord dat hij moest winnen. In wederzijdse tijdnood werd het zeer spannend, maar Klaas bleek de handigste vluggeraar en trok de partij naar zich toe.
Daarmee eindigde deze spannende wedstrijd in een 4-4 gelijkspel. Misschien had er iets meer ingezeten, maar we mogen ook weer niet al te ontevreden zijn met het resultaat. We zijn in elk geval nog volop in strijd om de bovenste plaats.
De volgende ronde moeten we naar Ede om uit te vinden of koploper De Cirkel echt zo sterk is.

Teamleider Voorst 1
Rudy Bloemhard.