Schakers uit Voorst prima uit de startblokken

VOORST – Het schaakseizoen is natuurlijk al enige tijd bezig bij de Voorster Schaakclub, maar afgelopen week zijn ook de bondswedstrijden weer begonnen. Voor het eerst in de historie van de club, wordt er deelgenomen met 5 seniorenteams aan de wedstrijden van de Oostelijke Schaakbond. De eerste ronde werd afgelopen week gespeeld en verliep zeker niet slecht.

Het eerste team speelt in de eerste klasse. Dit team miste vorig jaar op een haar na het kampioenschap, dus dit seizoen wordt er geprobeerd om alsnog kampioen te worden. In de eerste ronde kwam PION 2 uit Groesbeek op bezoek, waarschijnlijk een van de betere teams in deze eerste klasse. Na een gelijkopgaand begin (verlies voor Wilco de Bruin, winst voor Sjoerd Norberhuis), trok Voorst de wedstrijd naar zich toe door overwinningen van Sven Pronk en Marcel Kraaijkamp. Het leek dus een eenvoudige overwinning te worden, gezien de goede stellingen van met name Jeroen Bosch en Michiel Jansen. Rudy Bloemhard stond niet altijd even goed tijdens zijn partij, maar in het eindspel wist hij er toch een remise uit te slepen. Dat was maar goed ook want op andere borden ging het mis. Jacques Kuiper zag zijn gelijke stelling in tijdnood verloren gaan en Michiel Jansen verknalde zelfs een gewonnen stelling. Zo stond het weer gelijk, maar gelukkig won Jeroen Bosch zijn partij. Hij speelde het goed uit en zo won het eerste team de eerste wedstrijd met 4,5 - 3,5.

Het 2e team van de VSC speelt een klasse lager en wil net als vorig jaar weer lekker meedraaien in de middenmoot. De eerste wedstrijd was een uitwedstrijd tegen de buren, namelijk Zutphen 2. Voorst begon uiterst voortvarend aan de wedstrijd. Door overwinningen van Guido van Heuvelen, Lūtsen Dooper en Fred Corpeleijn stond al snel een 0-3 voorsprong op het bord. Henk Bergsma consolideerde deze voorsprong door een degelijke remise. Even later zorgde Tom Molewijk reeds voor de beslissende overwinning voor Voorst. Een monsterzege leek in de maak, maar Jeroen Nikkels en Henri Jansen zagen een goede stelling in rook opgaan en verloren. Ook Harry Schurink moest het onderspit delven, maar toch konden de schakers van Voorst 2 huiswaarts keren met een 3,5 - 4,5 overwinning.

Het derde team speelt dit seizoen in de derde klas. Ook hier wil men graag weer lekker in de middenmoot schaken, met hopelijk een uitschieter naar boven. In ronde 1 kwamen de buren uit Twello op bezoek. Het 2e team van Twello en Voorst 3 waren behoorlijk aan elkaar gewaagd. Het was een spannende strijd waarin beide partijen wilden winnen, maar uiteindelijk bleef het bij een 3-3 gelijkspel. Voor Voorst 3 pakten Joop Hendriksen, Joop Siderius en Karl van 't Hazeveld de punten. Helaas moesten Dick Hoekman, Remco de Boer en invaller John Eekhuis in een nederlaag berusten.

Het vierde team bestaat uit 5 jeugdspelers, aangevuld met met een ietwat oudere jeugdspeler, John Eekhuis genaamd. Zij spelen daarom de wedstrijden altijd op vrijdagavond, zodat het geen problemen opleverd als het wat later wordt. Dit team komt uit in de 4e klasse en speelde uit tegen PSV DoDo 4 uit Putten. Het werd een spannende strijd. Marcel Albers speelde voor het eerst een OSBO-wedstrijd. Hij deed het goed, maar moet nog leren zijn bedenktijd beter te gebruiken. Hij verloor, maar gelukkig zorgde John Eekhuis al snel voor de gelijkmaker. Job van Oorspronk speelt nu voor het 2e seizoen en gaat duidelijk beter schaken. Hij speelde een degelijke partij en ronde keurig af met schaakmat. Helaas had Daan Noordhuizen in de opening een pion verspeeld. Dat achtervolgde hem de hele partij en in het eindspel verloor hij dan ook. Esther Konijnenberg speelde weer een mooie partij. Altijd goed op de aanval spelend, maar de tegenstander verdedigde goed. In het eindspel was Esther niet opgewassen tegen de 2 sterke paarden van haar tegenstander. Maar er was nog kans voor een gelijkspel, want Jari Hendriksen speelde een prachtige partij. Met een torenoffer had hij de koning van de tegenstander blootgelegd en mat leek een kwestie van tijd. Met handige trucjes en veel geluk kwam zijn tegenstander toch uit de problemen. Helaas verloor Jari daardoor alsnog de partij.

En dan Voorst 5. Voor het eerst spelend en gelijk een zware uitwedstrijd in Doetinchem tegen het plaatselijke derde team. Maar geen probleem, dit team heeft nu al een echte teamspirit en knokte naar een keurige 3-3 eindstand. Overwinningen waren er voor Maarten Jansen, Wilma Dolman en Hannie Kempink. Helaas moesten Remco Kempink, Jo Jansen en Els Jansen de koning omleggen, maar een gelijkspel is toch een prima debuut voor dit schaakteam.