Van de Voorzitter

Terwijl ik dit schrijf moet het nieuwe schaakseizoen nog beginnen, maar het bestuur is al begonnen met de voorbereidingen hierop. Ik hoop van ganse harte dat het weer een sportief en succesvol schaakseizoen wordt en wellicht lukt het komend seizoen wel om met een team kampioen te worden. Ik heb er alle vertrouwen in, want de algemene ledenvergadering heeft laten zien dat de Voorster Schaakclub veel leden heeft die actief meedenken met de club en ook hun handen uit de mouwen willen steken als dit nodig is. Wij als bestuur hopen daar ook komend seizoen dankbaar gebruik van te kunnen maken en de zaken op de juiste wijze aan te kunnen sturen. En hopelijk kunnen we dan aan het eind van het seizoen laten zien dat de Voorster Schaakclub ook voor het jubileum van 2012 flinke stappen heeft kunnen maken.

Helaas moet ik constateren dat het in het OSBO-gebied niet overal even rooskleurig ervoor staat. Zoals bekend is in het voorjaar het OSBO-bestuur opgestapt en wordt er aan de hand van een nieuwe voorzitter een nieuw bestuur geformeerd. Een en ander werd gepresenteerd in een extra ledenvergadering op 30 juni jongstleden. Het werd keurig gepland op een voetballoze avond, toch waren er zeer weinig clubs vertegenwoordigd. En ook van het waarnemend OSBO-bestuur was lang niet ieder bestuurslid aanwezig. Het werd dan ook weer een vergadering tussen de clubs die aanwezig waren en gesproken werd in een aantal gevallen over problemen die zich afspelen bij clubs die vrijwel nooit op deze vergaderingen komen. Teveel clubs binnen de OSBO zijn helaas niet actief genoeg om het schaken in hun eigen woon- en leefomgeving actief te houden. Ook dit jaar zal de OSBO-competitie met iets minder teams beginnen als het vorige jaar. Een trend die al een aantal jaren zichtbaar is.
Gelukkig was er ook nog goed nieuws. Er is namelijk wel een nieuwe OSBO-voorzitter, Alwin Pauptit genaamd. Deze man denkt niet in problemen maar in oplossingen en heeft in Meppel al het een en ander weten te bewerkstelligen. Ik hoop dat hij het voor elkaar krijgt een goed OSBO bestuur te formeren. Ook gaf Erik Wille, voorzitter van ASV, een leuke lezing over zijn club en kwam hij met tips waar elke club wel wat aan heeft. Inmiddels heb ik een aantal van deze tips reeds doorgegeven aan onze teamleiders.

Terug naar onze eigen club. We hebben op de ledenvergadering besloten om dit jaar met 5 teams te gaan spelen. We zitten voor 5 teams behoorlijk krap in de spelers, maar het voordeel is dat nu iedereen OSBO kan gaan spelen. Ik hoop dat een ieder dan ook elke wedstrijd probeert mee te spelen in zijn of haar team, zodat we ook dit jaar weer elke speelronde met volledige teams spelen. 16 augustus beginnen we met doorgeefschaak, op 13 september is het Lichtweektoernooi. Ook zullen we 19 september met een kraam op de nazomermarkt in Voorst staan, vrijwilligers die willen helpen kunnen zich melden bij ondergetekende. Ik wens een ieder alvast een fraai schaakseizoen toe.

Michiel Jansen