Rondeverslag Open Voorster Kampioenschap - slotronde

Schaakvrienden,

De laatste ronde van het Open Voorster Schaakkampioenschap is weer gespeeld. We kunnen terug kijken op een prima toernooi. Er zijn geen vervelende incidenten geweest en alle 59 deelnemers hebben het toernooi tot het einde toe meegespeeld. Dank aan jullie allen spelers, want op deze manier is het gewoon leuk voor ons om zo'n toernooi te organiseren. Een ieder heeft ook prettig meegewerkt met het vooruitspelen of later spelen van de partijen. Wellicht duurde het daardoor soms wat langer voor er weer een nieuwe indeling en stand op de site stond, maar hierdoor kunnen toch vele schakers meedoen aan het toernooi. Uiteraard liet de slotronde ook weer mooie partijen zien. Ik heb niet alles kunnen volgen, want ik had zelf een zware dobber aan Sven Pronk, maar hier toch even een impressie.

In de A-poule stond Rudy Bloemhard er natuurlijk riant voor. Met een punt voorsprong had hij aan een remise genoeg. Rudy is echter een echte liefhebber die altijd voor een mooie partij en de winst gaat. Met Eric Kloppers als tegenstander lukt dit natuurlijk altijd, want Eric speelt ook met deze instelling. Een mooie partij was het gevolg, waarin Rudy het eindspel inging met een pion voorsprong. Ondanks taai verzet van Eric was dit genoeg voor Rudy om te winnen. En dus wint Rudy de Jacques van Geldercup met de prachtige score van 6 uit 6!! Proficiat Rudy! De strijd om de 2e plaats ging tussen Fokke Jonkman en Robert Verkruissen. Na de opening leek het mij dat Robert wel prettig stond. Echter heb ik later wat gemist, want ineens bleek dat Fokke gewonnen had. Wellicht kunt U nog naspelen wat er gebeurt is. Gelukkig voor Robert konden de eerste achtervolgers geen potten breken, waardoor Robert aan het eind van de avond de verdiende derde plek mocht ophalen. Verder valt nog te vermelden dat Harry Schurink in de laatste ronde zijn eerste punt scoorde. Zo wist hij toch nog van de nul af te komen, Piet Ypma was het slachtoffer. Harry verdient sowieso een pluim, omdat hij voor elke speelronde samen met Jo Jansen ervoor zorgde dat het materiaal keurig op tijd klaarstond. Harry en Jo, bedankt!!

In de B-poule ging de strijd tussen 3 personen: Rolf van Agtmaal, Tom Molewijk en Joop Hendriksen. Rolf had hierbij de beste papieren, aangezien hij een half punt voorstond bij aanvang van de slotronde. Joop legde de lat hoog voor Tom en Rolf, aangezien hij snel van John Eekhuis won. Ook hier heb ik wat gemist, na de opening had John een prima stelling. Maar volgens John ging er iets fout met het stukken ruilen en hierdoor won Joop materiaal en de partij. Joop kwam hierdoor op 5 punten. Tom moest nu van Rolf winnen voor de toernooizege, terwijl Rolf wellicht aan remise niet genoeg zou hebben. Tom ging in de opening voorvarend van start, maar in het middenspel kwam Rolf goed terug en had hij met het loperpaar een goede stelling. Even later was de stelling echt anders. Tom was zijn dame kwijt, maar had zeer actieve torens en een ver opgerukte b-pion. Het zag er gevaarlijk uit, maar Rolf zijn tegenaanval was zeer fraai en hij zette Tom fraai mat. Echt de moeite waard om deze partij na te spelen. De gelukwensen voor Rolf die hierdoor het toernooi won met 5½ punt, voor Joop met 5 punten. Beide spelers mogen het volgend jaar proberen in de A-poule. Uit de achtervolgers kwam Erwin Kempink verrassend als derde tevoorschijn. Door zijn winst op Joop Siderius wist hij als promovendus uit de C-poule nog als derde te eindigen!! Een knappe prestatie van Erwin, al had hij natuurlijk een beetje geluk dat hij meer SB-punten had dan Tom Molewijk en Stef Boog.

Dan de C-poule. Hierin stond Edwin de Jong er natuurlijk prima voor. Met 5 uit 5 had hij eenzelfde uitgangspositie als Rudy Bloemhard in poule A. Aan remise genoeg dus, maar als je eenmaal de smaak van winnen te pakken hebt, dan wil je dat vasthouden. Dus deze ronde was Wilma Dolman het slachtoffer. Uiteraard ging dit niet zomaar, want Wilma is nu eenmaal een knokker achter het bord. Spannender was natuurlijk de strijd om de 2e plaats. Frits van der Kuip stond bij aanvang op plek twee en moest tegen 1 van zijn achtervolgers Harrie Saris. Ik heb de partij niet geheel kunnen volgen, maar mijns inziens ging deze strijd voortdurend gelijk op. Remise was dan ook de uitslag. Hierdoor bleef Frits Harrie voor in de stand, maar dit gaf Dick Hoekman de mogelijkheid om langszij te komen. Dick maakte hiervan gebruik, door te winnen van Ep Kerkmeijer.
Uiteindelijk was dit genoeg voor de 2e plek, aangezien Dick meer weerstandspunten had als Frits van der Kuip. Voor Dick en natuurlijk Edwin geldt dat zij het volgend jaar ook in de B-poule mogen proberen. Ook een compliment voor alle huisschakers in de C-poule, die ook gezorgd hebben voor een uitstekend toernooiverloop en hebben laten zien een uitstekend schaakniveau te hebben.

Tot slot nogmaals proficiat voor alle prijswinnaars en dank aan alle vrijwilligers van de schaakclub voor het goede verloop van ons toernooi.
Uiteraard ook dank voor onze hoofdsponsor Rabobank (ook voor volgend seizoen staan ze borg) en de V.V.Voorst voor de mooie speelzaal en de bardiensten.

Michiel Jansen