De jeugd, stand van zaken begin 2010

Op een normale maandagavond wordt er lesgegeven aan 11 kinderen.
Maarliefst 5 enthousiaste jeugdleiders hebben we hiervoor en dat is best wel een luxe.

Els Jansen geeft les aan Sam en Nienke, beiden stap 1.
John geeft les aan Max en Ashwin, ook stap 1 maar zij hebben het boek al bijna uit.
Joop geeft les aan Jurgen en Joritha, zij hebben allebei net stap 1 examen gedaan en zijn daar beide voor geslaagd, gefeliciteerd! Inmiddels zijn zij al een tijdje aan het werk in stap 2.
Guido behandelt stap 2 met Tom en Rik Jan, zij zijn met het laatste (pittige) hoofdstuk bezig.
Harry tilt Mirko, Noud en Marcel naar een hoger niveau in stap 3.

Maar het gaat natuurlijk niet alleen om in welke stap een kind zit. Er wordt aan de kinderen bijvoorbeeld ook uitgelegd hoe ze een partij moeten opbouwen. Aan de hand van zelf gespeelde partijen werkt dit het beste. Kinderen moeten en kunnen een hoop leren van hun eigen schaakpartijen, van wat er fout ging in hun partij, maar ook wat er goed ging.

Uiteraard hebben we ook eens per maand de interne competitie. Hierover is met regelmaat iets te lezen op de site.

De groepsindeling op het moment ziet er logisch uit. Toch kan dit altijd een keer veranderen in een seizoen. Een kind kan ineens hard vooruit gaan of ineens een periode juist niet.
Verschillen in talent en motivatie houd je toch altijd. Als de verschillen binnen een groep te groot en daardoor onwerkbaar worden zal de betreffende jeugdleider dat aangeven en gaan we daar wat aan doen.

Het spelen van veel wedstrijden is zeer belangrijk voor de schaakontwikkeling van een kind. Als kinderen een toernooi achter de rug hebben zie je dat eigenlijk altijd gelijk terug op de club. Het blijkt echter al jaren lastig om de kinderen met regelmaat toernooien te laten spelen.
Op de site staat onder het kopje `jeugd` een link naar de IJSCO toernooien. Ook op het prikbord proberen we alle toernooi-aankondigingen aan te plakken. Ook per mail worden ze verstuurd. En qua vervoer, het is altijd nog gelukt met de hulp van ouders en jeugdleiders om de kinderen van en naar een toernooi te brengen!

En voor de ouders, als u precies wilt weten hoe uw kind ervoor staat, vraag het gewoon aan degene waar hij of zij les van krijgt.

Kijkt allen met enige regelmaat eens op de site voor het laatste nieuws, www.voorsterschaakclub.nl

Tot zover deze update.