Van de Voorzitter

We zitten alweer lekker midden in het seizoen, en de eerste OSBO wedstrijden staan er al weer aan te komen. Sterker nog, ons AB-team heeft er al een wedstrijddag op zitten. Het seizoen is tot nu goed verlopen, een leuk lichtweektoernooi hebben we gehad en de clubavonden worden goed bezocht. Ook de barbezetting is dankzij de inzet van een aantal vrijwilligers mooi op peil gekomen. Kortom alle reden om het seizoen goed en sterk voort te zetten.
Zo vlak voor aanvang van de OSBO-wedstrijden leek het me wel leuk om nog een paar aardigheidjes over de spelregels te zeggen. Toen ik pas terug was van vakantie kon ik meteen naar een door het OSBO-bestuur georganiseerde wedstrijdleidersdag. Onder leiding van Huub Blom en Willem Slagter werd nog eens doorgenomen wat de taken van een teamleider en van een wedstrijdleider zijn. Erg leerzaam weer, want al weet je de regels nog zo goed, af en toe kom je toch nog eens dingen tegen die je weer flink aan het denken zetten. Laat ik er een paar uitlichten.
Bij een ieder is bekend dat noteren verplicht is. Maar wat niet een ieder weet is dat je vooraf je zet niet mag noteren, voordat je hem uitvoert! Een ander aspect van het noteren is het remiseaanbod. Zeg nou eens eerlijk, wie van onze leden zet keurig netjes (=) in zijn notatieboekje? Wel belangrijk, want stel je eens voor. Je speelt een wedstrijd en je tegenstander biedt remise aan. Je denkt er eens goed over na en besluit om het aan te nemen, waarop de tegenstander terstond beweert het niet aangeboden te hebben. Woedend schakel je de wedstrijdleider in en vertelt hem het verhaal. De wedstrijdleider vraagt om je notatieformulier en ziet dat je het remiseaanbod niet hebt opgeschreven. Jammer dan, gewoon doorspelen zal hij zeggen, tenzij hij het natuurlijk zelf ook duidelijk heeft gehoord. Het zal niet vaak gebeuren, zo'n situatie, maar je weet maar nooit!
Verder was er natuurlijk de discussie over het versneld beeindigen. Tip voor de wedstrijdleider: in negen van de 10 gevallen is laten doorspelen het beste om vervolgens later een beslissing te nemen. Soms wordt in het vervolg door 1 van de spelers geblunderd, waarna het probleem voor de wedstrijdleider zich vanzelf oplost. Tip voor de speler die remise wil claimen: wacht niet te lang met claimen, met bijvoorbeeld 3 tellen op de klok wordt het moeilijk aan te tonen dat je gelijk hebt, en voer de claim goed uit. Zet de klok stil en leg dan aan de wedstrijdleider je claim uit. Natuurlijk wil dit in de tijdnoodfase niet altijd lukken op de juiste manier. Daar kan ook ondergetekende (ondanks zijn ervaring als wedstrijdleider) over meepraten!!
Ik wens alle Voorster OSBO-teams de komende week veel matchpunten, bordpunten en schaakplezier toe!!

Michiel Jansen.