Start schaakseizoen Voorster Schaakclub op 17 augustus

Hoewel sommigen misschien nog op vakantie zijn, hebben de schakers uit Voorst na een pauze van 2 maanden weer zin in schaken. Ook dit jaar zullen de activiteiten van de Voorster Schaakclub elke maandagavond weer plaatsvinden in de kantine van voetbalvereniging Voorst op sportpark "de Forst". We beginnen op maandag 17 augustus met een doorgeefschaaktoernooi. Met deze vorm van schaken vorm je een koppel van 2 personen en je mag de stukken die je van het bord slaat doorgeven aan je teamgenoot. Onze jeugdleden en seniorenleden zullen met elkaar en tegen elkaar als koppel strijden tussen 19.00 en 21.00 uur. Kom gerust eens een kijkje nemen naar deze vorm van schaken.
Vanaf maandag 24 augustus gaat het seizoen verder. De jeugd speelt dan van 18.30 tot 19.30 uur, de wat oudere leden vanaf 20.00 uur.

Jeugd:
Zoals gezegd zijn de lessen voor de jeugd elke maandag van 18.30 tot 19.30 uur. Er wordt lesgegeven volgens de stappenmethode, een manier waarop kinderen spelenderwijs en stapsgewijs het schaakspel leren. Aan het eind van een stap is er een diploma te halen en kan begonnen worden met de volgende stap. Een gemiddelde les bestaat uit een uitleg van de jeugdleider van 15 minuten, praktijkoefeningen van datgene wat uitgelegd is via een werkboek met opgaven en uiteraard wordt er een potje geschaakt. Eens in de maand wordt er een interne competitie geschaakt met 2 partijen op een avond. Aan het eind van het seizoen is er natuurlijk een prijsuitreiking met leeftijdsprijzen en een wisselbeker. Ook op zaterdagen kunnen de kinderen schaken. Er worden diverse individuele schaaktoernooien georganiseerd in de schaakbond en als club proberen we ook weer met viertallen mee te doen in de jeugdcompetitie van de Oostelijke schaakbond.
We zouden het leuk vinden als de jeugd uit Voorst eens komt kijken op een lesavond. Het is zeker de moeite waard, want schaken is gewoon hartstikke leuk. Dus kom op maandagavond 24 augustus naar de voetbalkantine in Voorst om 18.30 uur.

Senioren:
De senioren spelen vanaf 20.00 uur elke maandagavond. Ook de oudere jeugdspelers spelen hier mee. Jeugdschakers vanaf 13 jaar kunnen via een aangepast speeltempo ook meedoen met de senioren, zodat het nooit laat in de avond wordt voor deze kinderen. Op de clubavonden is er het gehele seizoen een interne competitie als rode draad, maar tussendoor zijn er tal van andere activiteiten. Er is een bekercompetitie volgens het knock-out systeem, er zijn rapidavonden en een snelschaaktoernooi. Met 4 teams wordt meegedaan in de OSBO-competitie, waarin wordt geschaakt tegen andere verenigingen. Ook zijn er lesavonden, waarin de betere schakers lesgeven aan de overige leden van de club. Kortom tal van activiteiten die ervoor zorgen dat de Voorster Schaakclub een levende en gezellige vereniging is. Net als bij de jeugd willen we ook bij de senioren graag dat er meer mensen komen om mee te doen en te genieten van de schaaksport. Kom gerust eens kijken op onze clubavond, waar naast de schaakwedstrijden ook ruimte is voor een goed gesprek en gezelligheid aan de bar.

Zoals gezegd, we spelen in de voetbalkantine, elke maandagavond. Voor vragen aangaande de jeugd kunt U terecht bij Guido van Heuvelen, tel. 0575-503700. Ook onze secretaris John Eekhuis kan al Uw vragen beantwoorden, tel. 0575-502054. Uiteraard kunt U ook terecht op deze website.