Verslag 4e ronde bekercompetitie – halve finale

VOORST. – Zo rond kwart over tien is Sven klaar met zijn schaakles. Een goed verhaal over de waarde van ‘lichte‘ stukken in het eindspel in combinatie met de pionnenstructuur. Het geheel afgesloten met de analyse van een partij van twee clubgenoten, die nog eens duidelijk maakt dat het verstandig is om vanaf de eerste zet in een partij de pionnenstructuur nauwkeurig in de gaten te houden.

Dus ongeveer 2 uur en 15 minuten na het begin volg ik de partijen:
1. Jeroen Nikkels - Marcel Kraaijkamp
De stand op het bord het er voor mij gelijkwaardig uit. Het enige dat mij opvalt, is het verschil in pionnenstructuur.
Marcel: drie paartje van twee pionnen (waarvan twee in het centrum).
Jeroen: 1 enkele pion, 1 dubbelpion en een setje van 3.
Wie staat er beter – zeg het maar.
Na 2 uur 50 min heeft Jeroen, door een torenafruil, zijn pionnenstructuur wezenlijk verbeterd, twee setjes van drie. Marcel heeft drie setjes van één, twee, en drie pionnen. Die drie lijken wel sterk het centrum te beheersen.
Na 2 uur 55 min geeft Jeroen (denk ik) de partij een beslissende wending. Hij slaat één van de centrumpionnen. Marcel kan niet terugslaan, maar belangrijker de zet – zo op het oog voor de hand liggend zet - waarmee Marcel de koning van Jeroen mat achter de paaltjes kan zetten is zelfs (dame) verliezend voor Marcel. Een slimme torenzet om mat op te heffen zorgt namelijk tegelijk voor aftrekschaak op de koning van Marcel. Zwart haalt zijn koning uit de penning en voorkomt daarmee het aftrekschaak.
Hiermee heeft Jeroen het initiatief na zich toe getrokken en weet dat op zijn eigen, in deze bekercompetitie, kenmerkende manier uit te buiten en de partij in winst om te zetten.

2. Jacques Kuiper - Jeroen Bosch
Beide spelers hebben lang gerokeerd.
Jacques heeft een dubbelpion. Bovendien staat de dame van Jeroen op a1 (pion a2 is al weg) en lijkt hij op weg de partij te gaan winnen.
Een kwartier later heeft Jacques met goed verdedigen de aanval vooralsnog weten af te slaan. Ik zeg vooralsnog omdat een half uur later Jeroen hem toch met een fraaie aanval tot overgave kan dwingen.

Nog één ronde (de finale) gaat dus tussen Jeroen en Jeroen.
Na al het fantastische schaakgeweld in de afgelopen rondes lijkt dit een heel mooi slotakkoord op te leveren, dus

Komt dat zien op 11-05-2009 – Voetbalkantine Voorst.

wedstrijdleider bekercompetitie
Harrie Saris