Verslag Open Voorster Kampioenschap Ronde 4

VOORST. – Schaakvrienden, de lente is begonnen en dat betekent dat het toernooi in de beslissende fase is beland. Voor alle spelers die het toernooi willen winnen geldt: zelf geen fouten maken en hopen op een slippertje van de tegenstander. Het zijn net wielrenners in de Tour de France tijdens een bergetappe. Je mag niet lossen en als de kans daar is moet je aanvallen.

In de A-poule zijn het Cees van Bohemen en Fokke Jonkman die de dans leiden. Ik heb de partijen niet aandachtig gevolgt, maar het leken me solide overwinningen van beide spelers. Hun tegenstanders Robert Verkruissen en Marcel Kraaijkamp zijn dus teruggezakt, maar zullen nog zeker een rol spelen dit toernooi. Frank Schleipfenbauer klom naar plaats 3 met een half punt achterstand op beide koplopers. Clubgenoot Tony Hogerhorst was het slachtoffer. Daar achter dus Robert en Marcel, die gezelschap krijgen van Rudy Bloemhard en Michiel Jansen. Beide spelers hadden een wedstrijd met daarin ongelijke lopers als leidraad. In het eindspel leidt dit meestal tot remise, maar voor het zover is biedt het uitstekende aanvalskansen. Rudy liet dit prachtig zien tegen Lûtsen Dooper, Michiel kreeg tegen Eddy Sander juist zo'n aanval over zich heen en kroop door het oog van de naald. Beide spelers kunnen zo nog invloed uitoefenen op de eindstand, toch lijkt het logisch dat de winnaar uit de eerste drie afkomstig zal zijn. Onderin staan beide promovendi onderaan. Ze knokken hard en spelen goed schaak, maar in de A-poule zitten alleen maar hele sterke schakers. Maar goed, ook voor de heren Henri Jansen en Sven Pronk zijn er nog 2 speelronden.

In de B-poule was er natuurlijk de kraker tussen de koplopers Piet Ypma en Harry Schurink. Zoals we Piet kennen, trok hij met de witte stukken actief ten aanval. Maar Harry verdedigt als een voetballer die je wel 10 keer voorbij moet en dan nog ben je er niet vanaf. Harry ving de aanval makkelijk op, pikte nog even een stuk mee en de winst was binnen. En de overige uitslagen waren niet ongunstig voor hem. Joop Siderius verloor van Stef Boog, en Jan Bron en Tom Molewijk kwamen nog verder achter door hun onderlinge remise. Dus staat Harry een punt los, en zijn eerste achtervolgers Stef Boog en Piet Ypma heeft hij al verslagen. Wel dient gezegd te worden dat de winnaar van de partij Ruud Merza - Joop Hendriksen hier zich nog bij kan voegen.

En dan de C-poule. Wat een prachtig strijdtoneel mogen we hier toch elke ronde aanschouwen. Het begon al een week ervoor, toen Tiedo Klarenbeek in een goede partij Henk van Zandwijk aan de kant zette. Met goed en aanvallend spel. Koploper voor aanvang van deze ronde was René Rouwhorst. In de vorige speelronde had hij in een thriller Edwin de Jong verslagen, nu stond hij tegenover die andere jonge hond uit Wilp: Erwin Kempink. En ditmaal was er geen houden aan. Erwin speelde heel solide en zorgde ervoor dat al zijn stukken gewoon beter gepositioneerd stonden. Vroeg of laat betaalde zich dit uit, een knappe overwinning voor Erwin was het gevolg. Erwin samen met Tiedo dus aan de leiding met 3,5 punt. Maar er zitten nog 3 schakers op het vinkentouw, natuurlijk René Rouwhorst en ook John Eekhuis (na een overwinning op Els Jansen) en Edwin de Jong, die de ervaren Jo Jansen het nakijken gaf. Kortom, in de C-poule zijn nog 5 schakers kansrijk voor de eindoverwinning.