Verslag 3e ronde OSBO-CUP

VOORST. – De derde ronde is gespeeld en jawel, de kwartfinale is bereikt.

Wat vooraf ging:
Helaas bepaalde de loting wederom dat we een uitwedstrijd hadden, 3 rondes gespeeld 3 x uit. Laten we hopen dat dit in de kwartfinale anders is.
Evenals in de vorige speelronden vroeg ook SMB 3 of wij langs konden komen op hun clubavond. Enerzijds logisch, vanwege de sfeer, anderzijds vreemd, want de OSBO-cup wordt toch echt gepresenteerd door de OSBO als een zaterdagcompetitie. Voor ons kwam het deze ronde wel erg slecht uit, want in deze periode zijn we doordeweeks al lekker druk met het OVK, de OSBO-competitie en de beker. Dus gingen we schaken op zaterdag. Ook vreemd is dat thuisspelende clubs onderling niets afspreken om wedstrijden gezamenlijk te organiseren. Ook dit is door het OSBO-bestuur aangekaart op de najaarsvergadering, maar de teamleiders waarmee ik contact heb gehad schijnen daar niets van te weten. De teamleider van SMB had echter een mooie lokatie geregeld in Boven-Leeuwen, in het prachtige land van Maas en Waal. Een perfecte lokatie en een prima speelruimte.

De wedstrijd:
De loting had de volgende opstelling tot gevolg:

SMB 3                        - Voorst
Pieter van Groenestijn, 1960 - Rudy Bloemhard, 2082 wit
Lars Kurstjens, 1879 - Jeroen Bosch, 1978 zwart
Jeroen Clermont, 1800 - Michiel Jansen, 1880 wit
Peter van de Berg, 1762 - Marcel Kraaijkamp, 1893 zwart

Qua rating waren we dus favoriet, anderzijds moet gezegd worden dat onze tegenstander in de OSBO-competitie in de promotieklasse, dus een klasse hoger, speelt. Het werd een mooie schaakwedstrijd, na de opening was er de volgende situatie.
Rudy kreeg via een zijweg de franse opening op het bord, waarin hij b4 speelde en deze pion dus offerde. We waren in het land van Maas en Waal, dus het circus Jeroen Bosch was weer in volle gang. Jeroen speelde met zwart zijn eigen gambiet. Of deze opening een naam heeft weet ik niet, Jeroen heeft het vaak over ene "Bloodgood", ik noem het gemakshalve maar het "Plagweggambiet". Insiders weten echter wat ik bedoel. Ikzelf kreeg sinds tijden weer eens de Leeuw tegenover me en Marcel had met zwart een franse opening.
Even later zag alles er nog niet zo geweldig uit. Zowel Rudy als Jeroen leken weinig compensatie te hebben voor hun pion, al zag hun stelling er zeker niet slecht uit. Ikzelf kreeg een aanval op mijn koningsvleugel, althans dat was de bedoeling van mijn tegenstander. Ik pareerde door zelf ook op de koningsvleugel aan te vallen en kreeg daardoor een sterke pion op f5. Marcel had een mooie partij. Zijn tegenstander had al in het begin geslagen op f7, maar Marcel had goede compensatie in het centrum en een licht ontwikkelingsvoordeel. De stelling was moeilijk te beoordelen, maar zag er wel goed uit.
Na 3 uur spelen was het nog steeds spannend. Rudy had zelfs een tweede pion geofferd, won deze weer terug en had nog steeds kansen aangezien zijn tegenstander zijn stukken op de koningsvleugel maar niet in het spel kreeg. Jeroen stond nog steeds een pion achter, maar zijn tegenstander had moeite om goed tegenspel te krijgen. Ikzelf stond ook beter inmiddels, maar had minder speeltijd. Marcel had inmiddels een kwaliteit geofferd voor heel actief spel. Kort hierna vielen binnen een halfuur alle beslissingen. Marcel zijn offer pakte goed uit en via de opmars van een centrumpion won hij de partij. Ook ikzelf ging winnen. Uit nood had mijn tegenstander de dame geofferd. Hij kreeg zelfs twee torens en een stuk voor deze dame, maar door een sterke dame van mijn kant en een gevaarlijke pion op c6 stond ik toch veel beter. Na afruil gaf mijn tegenstander op vanwege mijn 4 pionnen voorsprong. Inmiddels had Rudy al remise gespeeld, hoe het einde van deze partij liep weet ik niet, maar daarmee was de kwartfinale wel bereikt!! Jeroen maakte de middag nog mooier. Hij had een kwaliteit gewonnen en maakte dit in het eindspel keurig af.

Na afloop:
Een goede overwinning van ons. We hebben zeker goede kansen in deze OSBO-cup, zeker als we alle 4 ons beste spel spelen. Laten we hopen op een thuiswedstrijd in de kwartfinale. De halve finale en finale worden op 1 dag gespeeld, georganiseerd door de OSBO en ASV in Arnhem. Het zou mooi zijn als Voorst daar ook aanwezig is.

Groet,
Michiel