Verslag Open Voorster Kampioenschap Ronde 1

VOORST - Als voorzitter van een schaakclub is de periode vlak voor aanvang voor het toernooi altijd spannend. Hebben we genoeg deelnemers? Krijgen we een mooie pouleverdeling? Is alles goed voorbereid? Dit jaar was het niet anders.
Vervelend was dat onze website in het weekend vooraf slecht bereikbaar was. We konden er zelf niets aan doen, maar vervelend was het wel.
Toch sijpelden de deelnemers binnen, ook op de maandag kwam er nog een aanmelding. Dus was het even een werk om de indeling rond te krijgen, moesten er toch spelers veranderen van poule op het laatst, maar toch: om 8 uur kon iedereen tevreden achter het schaakbord gaan zitten schaken. 57 deelnemers, voor het eerst 3 poules en ook weer nieuwe gezichten.

In de A-poule ongeveer dezelfde gezichten als vorig jaar. Rudy Bloemhard als titelverdediger favoriet, maar natuurlijk concurrentie van Fokke Jonkman, Jeroen Bosch, Cees van Bohemen en Frank Schleipfenbauer. En wat kunnen we verwachten van nieuwkomers als Tony Hogerhorst, Eric Kloppers en Robert Verkruissen? De eerste ronde liet zien dat iedereen grote plannen heeft in de A-poule. Titelverdediger Rudy Bloemhard beet meteen in het stof tegen Tony Hogerhorst. Een aardige stelling in het middenspel, maar Rudy kwam niet echt beter te staan. In de tijdnoodfase gaf Rudy een paard weg en dus verloor de titelverdediger in ronde 1. Ook oud kampioen Jeroen Bosch kwam niet verder dan remise tegen de taaie Eddy Sander. Fokke Jonkman won wel, met veel inzet brak hij de vesting van Leen van de Berg. Verder waren er overwinningen van Frank Schleipfenbauer, Marcel Kraaijkamp, Cees van Bohemen en Michiel Jansen. De beide promovendi van de B-poule, Henri Jansen en Sven Pronk, waren kansloos tegen Robert Verkruissen en Sjoerd Norberhuis.

In de B-poule zal het denk ik ook dringen worden om een plek bovenin. Negen spelers met een verleden in de A-poule, andere spelers die graag naar die A-poule willen volgend jaar. En de zogenaamde zwakke goden? Ja, die kom je niet meer tegen in de B-poule, die zitten in de C-poule. Elke ronde moet je dus aan de bak en een zwak moment wordt waarschijnlijk direct afgestraft. Ik durf nauwelijks een voorspelling te doen, maar na ronde 1 zijn dit mijn favorieten voor de titel: de ervaren Stef Boog en de Voorsternaar die elk jaar een tikkeltje beter wordt, Christiaan Makkink. Maar eerlijk is eerlijk, misschien kom ik na de volgende ronde wel met een ander favorietenlijstje.

En dan de C-poule. Een lager niveau, maar dan zijn de partijen vaak net zo mooi om naar te kijken. Met twee jonge huisschakers uit Wilp. Erwin Kempink, ja die kennen we nog van vroeger. Hij laat even zien dat hij als kind goed opgelet heeft tijdens de schaaklessen, John Eekhuis was het slachtoffer. En zijn kameraad Edwin de Jong? Die kennen we niet. Maar dat duurt niet lang meer. Degelijk openingsspel, behoud zijn voordeeltje in het middenspel en blijft in het eindspel koelbloedig. Harrie Saris kan er over meepraten, hij onderging het. Zijn deze heren klaar voor de overwinning in de C-poule? Dat is nog maar de vraag, want dan moet je ook afrekenen met ervaren spelers als Henk van Zandwijk, Jo Jansen en Tiedo Klarenbeek. En vergeet niet Frits van der Kuip, een van de vele deelnemers van Pallas uit Deventer. Hij speelde een mooie partij tegen vechtjas Wilma Dolman en scoorde het volle punt.

Kortom er staan nog vele leuke partijen te verwachten dit toernooi, maandag 26 januari gaan we weer verder!!

Michiel Jansen