Verslag Voorst 1 - Het Kasteel 2

Jeroen Nikkels    1786 - Rob Cornips       1834 ½-½
Lūtsen Dooper     1743 - Ritchy Duin       1749 ½-½
Wilco de Bruin    1852 - Sjaak Laurant     1699 1-0
Het eerste team van Voorst heeft dankzij een zwaarbevochten winst in de derde ronde op koploper Het Kasteel 2 weer aansluiting bij de top gekregen.

Aanvankelijk zag het er voorspoedig uit. Marcel Kraaijkamp voelt momenteel niet de grote vorm en speelde snel remise tegen de sterke invaller John Klein Douwel. Jeroen Bosch zag al snel geen winstkansen en deelde eveneens het punt. Maar daarna kwam Voorst op voorsprong dankzij een overwinning van Rudy Bloemhard. Bij Wijchen had men een lagere bordspeler aan het topbord gestald, in de hoop dat Rudy door diens snelle spel verrast zou worden. Maar dat hoge tempo ging ten koste van de nauwkeurigheid en met een paar combinaties kon Rudy het punt binnenhalen. Jeroen Nikkels leek wat beter te staan, maar hij zag niet hoe hij verder kon komen en accepteerde het remiseaanbod van zijn tegenstander.

Bij de overige borden zag het er goed uit. Wilco de Bruin was flink aan het aanvallen geslagen en kon rustig naar winstwegen gaan zoeken. Ook Jacques Kuiper had een prettige stelling. Twee overwinningen zou ons de zege brengen. Die punten waren aan de overige twee borden voor ons niet te verwachten. Michiel Jansen was slecht uit de opening gekomen tegen Twan Rutjes en was totaal zonder tegenspel. Hij kon alleen maar afwachten hoe zijn tegenstander het uit zou gaan maken. Lūtsen Dooper had inmiddels een pion ingeleverd tegen teamcaptain Ritchy Duin, verloor een tweede pion en zijn resterende stukken stonden nog passief ook. Op Wilco na hadden de Voorstenaren ook nog eens grote tijdsachterstanden opgelopen.

Wilco won zoals verwacht overtuigend waardoor een 3½-1½ voorsprong was bereikt. Maar Jacques’ tijdnood werd steeds erger en dat ging ten koste van zijn stelling. Hij kwam in een verloren eindspel terecht en moest zijn koning omleggen. Maar bij de laatste twee borden begon het er steeds beter uit te zien voor de thuisclub. Vraag me niet hoe, maar zowel Michiel als Lūtsen slaagden erin om helemaal terug te komen in de partij. Lūtsen bereikte knap nog een remise en toen waren alle blikken gericht op de tijdnoodfase van bord drie. In wederzijdse tijdnood gaf Twan een vol stuk weg, waarna Michiel het bekwaam uittikte.

Dat betekende een 5-3 overwinning, waar een kleine nederlaag ook tot de mogelijkheden had behoord. Een zege die er kwam doordat Michiel en Lūtsen in slechte stelling en met tijdsachterstand nog eens flink de ruggen kromden. Goed gedaan heren! Dankzij deze overwinning kunnen we weer volop meestrijden om een van de ereplaatsen. Henri Jansen kweet zich uitstekend van zijn taak als wedstrijdleider, greep op het juiste moment rustig in. Dat mag ook wel eens vermeld worden.

De volgende ronde staat een zware uitwedstrijd te wachten tegen WDC 1.