Schakers Voorst 1 beginnen met een nederlaag

In de 1e speelronde van de OSBO-competitie moesten de schakers van Voorst 1 meteen vol aan de bak.
Er werd een thuiswedstrijd gespeeld tegen De Toren 2 uit Arnhem-Zuid. Dit is een jeugdig team met allemaal toptalenten, die op papier toch het sterkst zijn in de 1e klasse. Toch legde Voorst zich natuurlijk niet neer bij een nederlaag en werd er door beide teams fanatiek gestreden. Helaas konden de schakers van Voorst niet in de sterkste opstelling spelen, maar ook de tegenstander speelde met 2 invallers. Ons eigen jeugdig talent Sven Pronk maakte zijn debuut in het 1e team, hij vocht als een leeuw, maar moest al snel zijn koning omleggen. Even later zag ook Jeroen Nikkels zijn partij verloren gaan. Een goede stelling werd in het eindspel steeds minder, mede door minder tijd die Jeroen had in de slotfase. Gelukkig kwam Voorst goed terug door een uitstekende overwinning van Rudy Bloemhard, die zijn tegenstander geen enkele kans gaf. Ook Sjoerd Norberhuis wist door goed spel te winnen en plots zag het er goed uit voor Voorst. Maar helaas moesten Marcel Kraaijkamp en Lūtsen Dooper hun meerdere erkennen in de tegenstander, zodat Voorst weer tegen een 4-2 achterstand keek. Alleen met een overwinning van Jeroen Bosch en Michiel Jansen zat er nog een 4-4 gelijkspel in. Jeroen had een goede stelling, maar veel minder tijd, Michiel had een gelijkwaardige stelling, maar door ongelijke lopers zat er waarschijnlijk geen winst in. Jeroen Bosch ging in de tijdnoodfase dan ook ten onder, en daardoor was de wedstrijd verloren. Michiel Jansen had geluk dat zijn tegenstander blunderde in tijdnood, zodat er uiteindelijk een 3-5 nederlaag op het scorebord stond.

Ook het 4e team is met een nederlaag dit OSBO-seizoen begonnen. Ook dit team speelde tegen een jeugdteam, de Schaakmaat 4 uit Apeldoorn. Dit team bestond uit 5 dames, het Voorster team speelde met 3 dames. Voor de verandering waren de dames dus in de meerderheid in deze schaakwedstrijd. Het werd dan ook een gezellige schaakavond, waarin lange tijd nooit duidelijk werd wie er nou ging winnen. Jari Hendriksen begon zijn partij goed, maar na een pionvoordeel gehad te hebben, zag hij een listige truc van de tegenstander over het hoofd. Torenverlies en een nederlaag was het gevolg. Wilma Dolman speelde uitstekend, leek te gaan winnen, maar berustte toch in een zettenherhaling, wat uiteindelijk uitmondde in remise. Geen probleem, want Hannie Kempink en Esther Konijnenberg hadden een uitstekende stelling wat 2 punten moest opleveren. Helaas raakten de dames tijdens de partij op het verkeerde pad. De tegenstanders maakten hier handig gebruik van, hierdoor werd er toch verloren. Daan Noordhuizen speelde een degelijke partij, kwam nooit echt in de problemen, maar dit gold ook voor de tegenstander. Remise werd het dus. Remco Kempink had op bord 1 een moeilijke opening, kwam daarna goed terug in de wedstrijd, maar door sterk spel van zijn tegenstandster werd er toch verloren. En zo begon het 4e team dit seizoen met een geflatteerde nederlaag van 1-5. Over 2 weken moeten de teams van Voorst weer aan de bak. Hopelijk zijn de resultaten dan vele malen beter.