Van de Voorzitter

Beste leden, het seizoen is alweer 2 maanden aan de gang en zoals jullie merken zijn de competities alweer volop aan de gang. De interne competitie is al 6 ronden bezig, het Lichtweektoernooi is weer prima verlopen en ook de eerste ronde rapid is reeds gespeeld. En op het eerste team na hebben alle teams reeds een OSBO-wedstrijd gespeeld. Ook spelen we dit seizoen voor het eerst een bekertoernooi. Met de opgaves van 28 leden kunnen we tevreden zijn. De loting van de eerste ronde gaf onder de bezielende leiding van Harrie Saris al op papier een paar interessante partijen.

Helaas hebben we aan het eind van vorig seizoen afscheid moeten nemen van een aantal leden, waaronder ook een paar jeugdleden. Gelukkig hebben we dit seizoen ook weer een paar nieuwe gezichten op de club. Bij de senioren zijn dit Harrie Kuizenga en Joop Siderius, bij de jeugd is dit Max Plevier. Alle drie wens ik vanaf deze plek nogmaals veel schaakplezier toe bij onze club. Uiteraard kunnen we (zeker bij de jeugd) meer leden gebruiken. We blijven de schaakclub dan ook promoten in de lokale media, ook zal Harry Schurink bij de Sjaloomschool het lesgeven weer oppakken.

Wat de toekomst betreft: de voorbereidingen voor het OVK zijn weer begonnen. We zullen er alles aan doen om dit toernooi ook dit seizoen weer succesvol te laten verlopen. Helaas zijn niet alle verenigingen zo actief als de onze. Vele clubs, ook in de OSBO, kampen met een gebrek aan leden en het ledenaantal binnen de OSBO vertoont al jarenlang een lichte daling. Zorgwekkend, want door geldgebrek in schakend Nederland kan de KNSB lang niet altijd de service verlenen die het zal moeten geven. Ledenwerving is dan ook belangrijk. Vanuit het OSBO-bestuur is het initiatief gekomen om clubs uit de regio's bij elkaar te laten komen. Zo kan men ervaringen uitwisselen en van elkaar leren en misschien wel tot samenwerking te komen. Wij als Voorster Schaakclub zullen in ieder geval deze bijeenkomst gaan bezoeken.

Schaken bij de Voorster Schaakclub is mooi, bovendien worden er in de wintermaanden tal van andere schaaktoernooien door clubs en de OSBO georganiseerd. Denk bijvoorbeeld maar aan de persoonlijke Osbo-kampioenschappen in Klarenbeek. Lekker dichtbij, dus waarom niet meedoen. Ook tal van rapidtoernooien zijn er in de weekenden te spelen in de wintermaanden. Ook onze jeugdspelers kunnen hun gang gaan. Het OSBO D-team zal 2 zaterdagen gaan spelen en tal van IJsco toernooien zullen er nog komen. Bovendien zijn er in de kerstvakantie natuurlijk de persoonlijke Osbo-kampioenschappen voor de jeugd. Kortom genoeg schaakplezier voor een ieder in de komende maanden!!

Groet,
Michiel Jansen.