Schakers Voorst 3 blijven in 3e klasse

VOORST. – De aprilmaand is voorbij en de bondswedstrijden voor de Voorster Schaakclub zitten erop. Enige tijd terug heeft U kunnen lezen hoe het eerste en tweede team van de Voorster Schaakclub het hebben gedaan, nu het verslag van Voorst 3 en 4.

Het derde team speelde namelijk de slotronde in Twello tegen het 1e team van Rokade uit Lichtenvoorde. Voorst 3 was nog niet zeker van klassebehoud, hoewel de concurrent Rokade 3 een zwaardere tegenstander had. Voorst 3 nam echter het zekere voor het onzekere en speelde een uitstekende wedstrijd tegen het team uit Lichtenvoorde. Door overwinningen van Joop Hendriksen, Karl van 't Hazeveld en Jo Jansen werd er een 3-3 gelijkspel behaald. Helaas konden John Eekhuis, Dick Hoekman en Harrie Saris geen potten breken deze avond, anders was zelfs een overwinning binnengehaald. Echter, na de promotie van vorig seizoen, heeft Voorst 3 zich gehandhaafd in de 3e klasse, wat natuurlijk een prima prestatie is. Topscorer van dit team is Joop Hendriksen, met 5 punten uit 7 schaakpartijen.

Het vierde team speelde de slotronde thuis in Voorst, waar alle 8 teams samen kwamen in de voetbalkantine van de V.V.Voorst. Voor het jeugdige Voorst 4 stond er niets meer op het spel, maar toch werd er geknokt voor een overwinning tegen het tweede van Lochem. In het begin zag het er ook goed uit, maar voor de Voorster jeugd is het niet altijd even gemakkelijk om de concentratie vast te houden. Jari Hendriksen, Esther Konijnenberg en Sanne Noordhuizen gaven een mooie stelling uit handen en verloren de partij. Tije Bosse deed nog wat terug door een fraaie overwinning, maar helaas was het niet voldoende. Remco Kempink en Daan Noordhuizen kwamen niet verder dan remise, waardoor de gasten uit Lochem met een 2-4 overwinning huiswaarts keerden. Voorst 4 eindigde in de eindstand uiteindelijk op de 6e plaats, maar er zit wel degelijk talent in dit schaakteam. Topscorer van dit team is Tije Bosse, met 3 punten uit 5 partijen.

In het Open Voorster Schaakkampioenschap is inmiddels de 5e ronde gespeeld. In de A-poule heeft Rudy Bloemhard een aanval op zijn leidende positie afgeslagen. Tegen Cees van Bohemen, eveneens uit Apeldoorn, speelde hij een degelijke remise. Hierdoor staat hij met 4,5 uit 5 nog steeds aan de leiding. Waarschijnlijk heeft hij aan een remise genoeg in de laatste ronde om dit jaar met de Jacques van Geldercup er vandoor te gaan. In de B-poule hebben Sven Pronk en Henri Jansen uit Voorst goede zaken gedaan. Sven wist Marco van Sittert uit Deventer te verslaan, Henri Jansen was te sterk voor Dick Hoekman. Beide spelers blijven hierdoor aan de leiding met 4,5 uit 5. De overige deelnemers lijken kansloos voor de overwinning in de B-poule met nog 1 ronde te spelen. Voor beide poules geldt dat de laatste ronde wordt gespeeld op maandag 19 mei. Uiteraard in de voetbalkantine in Voorst. Wie meer wil weten over de Voorster Schaakclub: neem eens een kijkje op onze website: www.voorsterschaakclub.nl.