Voorster Schaakjeugd actief bezig met schaken

VOORST. – Naast het seniorenschaken heeft de Voorster Schaakclub ook een actieve jeugdafdeling. De wat oudere jeugdspelers spelen mee met de senioren met een aangepast speeltempo, zodat ze niet te laat thuiskomen. De jongere jeugd krijgt elke maandag les van een aantal fanatieke jeugdleiders van de Voorster Schaakclub. Ook doet de toekomst van de Voorster Schaakclub regelmatig mee met schaaktoernooien in de omgeving. Zo wist Jari Hendriksen een maand terug bij een toernooi in Bathmen een derde prijs binnen te halen en wist Esther Konijnenberg bij een jeugdtoernooi in Deventer de tweede plaats te pakken. Ook waren de jeugdspelers uit Voorst deelnemer bij het jeugdtoernooi in Twello afgelopen weekeinde, hier wist Tije Bosse een 2e plaats te pakken en was Jari Hendriksen goed voor een derde plaats.

Verder hebben onze jeugdspelers tijdens de lessen pas examen gedaan en zijn de diploma's voor eerste en tweede stap binnengehaald. Drie spelers zijn geslaagd voor de 2e stap, dit zijn: Jari Hendriksen, Marcel Albers en Koen Noordhuizen. Zes jeugdspelers wisten de eerste stap te halen: Angela Albers, Mirko Pardijs, Noud van Deurzen, Werner Pelgröm, Tom Schurink en Rik Jan Praamsma.

Kortom, de Voorster Schaakclub heeft een leuke jeugdafdeling en we kunnen zeker nog wat extra kinderen erbij hebben die ook het schaakspel willen leren. Voor meer informatie hierover kunt je contact opnemen met onze jeugdleider Guido van Heuvelen (tel 0575-503700), maar natuurlijk zijn we ook via internet bereikbaar. Kijk gewoon op onze website: www.voorsterschaakclub.nl. De lessen zijn elke maandagavond van 18.30 tot 19.30 uur.

Verder is er door ons 1e en 2e seniorenteam afgelopen week de laatste ronde van de OSBO-competitie afgewerkt. Het eerste team speelde tijdens de gezamenlijke slotronde in Zwolle tegen het 1e team van VSG uit Ermelo. Hoewel er niets meer op het spel stond werd er toch gewoon fanatiek gespeeld om de overwinning. Na een zware strijd wist Voorst 1 met een nipte 4,5 - 3,5 zege te winnen. Rudy Bloemhard, Michiel Jansen en Jeroen Nikkels wisten te winnen. Jacques Kuiper, Sjoerd Norberhuis en invaller Fred Corpeleijn speelden remise, terwijl invaller Henri Jansen en Marcel Kraaijkamp hun koning om moesten leggen. Door dit resultaat eindigde het vlaggenschip van de Voorster Schaakclub toch nog in de middenmoot na een teleurstellend begin van het seizoen. Topscorer van dit team werd teamcaptain Rudy Bloemhard, met een score van 5,5 uit 7 wedstrijden.
Het 2e team moest de laatste ronde spelen in Duiven. Gezamenlijk met alle 8 teams uit deze klasse werd de laatste ronde gespeeld. Voor Voorst 2 was het alles of niets. Tegen directe concurrent Wageningen 4 mocht niet verloren worden om degradatie te voorkomen. Helaas kon Voorst 2 niet op volle oorlogssterkte spelen deze ronde en wellicht kostte dat klassebehoud. Invaller Els Jansen verloor snel, maar dit verlies werd gecompenseerd door een snelle zege van Sven Pronk. Henk Bergsma en Christiaan Makkink speelden verdienstelijk remise en dus leek het voor Voorst 2 goed uit te zien. Helaas maakte Guido van Heuvelen in een goede stelling een fout, wat meteen een nederlaag opleverde. Voorst kon dit niet meer goed maken. Henri Jansen en Harry Schurink gingen in een mindere stelling forceren en verloren daardoor. De overwinning van Lûtsen Dooper was niet meer dan een pleister op de wonde. De 5-3 nederlaag betekende voor Voorst 2, na het kampioenschap van vorig jaar, dat het team weer degradeert na de 3e klasse. Topscorers van dit team zijn Henk Bergsma en Harry Schurink, elk met 3,5 punt.