Teams Voorster Schaakclub hebben het moeilijk

VOORST. – De afgelopen week hebben de teams van de Voorster Schaakclub weer hun bondswedstrijden gespeeld. De teams spelen op een hoog niveau tegen sterke tegenstanders.

Het eerste team speelde de uitwedstrijd tegen VDS 1 uit Beekbergen. Ook in deze streekderby heeft het eerste team nog niet het gewenste niveau te pakken. Door een fraaie overwinning van Sjoerd Norberhuis kwam Voorst al snel op voorsprong, maar later stond het weer gelijk door een nederlaag van Tim Haverkamp. Jacques Kuiper zorgde weer voor een voorsprong, maar door een nederlaag van Michiel Jansen stond het weer gelijk. Inmiddels hadden Jeroen Nikkels en Marcel Kraaijkamp remise gespeeld. Dus moesten de laatste 2 wedstrijden uitsluitsel geven. Door een actieve toren kwam Rudy Bloemhard tot winst, helaas moest Jeroen Bosch zijn koning omleggen. In tijdnood maakte hij een fout, zodat de gastheren toch nog een 4-4 gelijkspel wisten te halen. Hierdoor blijft het eerste team onderin staan en blijft klassebehoud voorlopig de belangrijkste doelstelling van dit team.

Het tweede team schaakt voor het eerst in de historie van de club in de 2e klasse en tot nog toe is dit een maatje te groot voor dit team. Mede doordat het team een aantal invallers nodig had werd er kansloos verloren van Pallas 2 uit Deventer. Lau Bosse wist als invaller een knappe overwinning te behalen en Henri Jansen en Henk Bergsma haalden verdienstelijk remise. Nederlagen waren er echter voor Lūtsen Dooper, Christiaan Makkink, Harry Schurink, Joop Hendriksen en Els Jansen. Door deze nederlaag staat Voorst 2 voorlopig onderaan en zal het moeilijk worden om degradatie te ontlopen.

Het 3e team schaakt dit jaar ook een klasse hoger, maar staat voorlopig keurig in de middenmoot. In de thuiswedstrijd tegen Rokade 3 uit Lichtenvoorde werd verdienstelijk 3-3 gespeeld. Teamleider Dick Hoekman won al snel zijn partij en door remises van Jo Jansen, Harrie Saris en Karl van 't Hazeveld leek een overwinning erin te zitten. Els Jansen verspeelde echter een remisekans en verloor. Joop Hendriksen speelde op bord 1 een goede partij wat in remise eindigde. Hierdoor werd het dus 3-3, voor Voorst geen slecht resultaat.

Het 4e team bestaat voornamelijk uit jeugdspelers en zij moesten tegen het sterke Pallas 6. Onze jeugdspelers hebben nog moeite om de concentratie de hele partij vast te houden en tegen het team van Pallas was dit funest. Verliespartijen waren er voor Tije Bosse, Daan Noordhuizen, Sanne Noordhuizen, Esther Konijnenberg en Jari Hendriksen. Gelukkig wist Harrie Saris nog enigzins de eer te redden voor Voorst door verdienstelijk remise te spelen. Voor Voorst 4 zit er voorlopig niet meer in dan een plaats onderin de middenmoot.

In de 3e week van januari mogen de teams weer aan de bak. Hopelijk zitten er dan ook een paar overwinningen in het vat.