Verslag OSBO-najaarsvergadering

VOORST. – Woensdag 10 oktober zijn Lūtsen, Jo en Michiel naar de halfjaarlijkse OSBO-ledenvergadering geweest, namens de Voorster Schaakclub. Hier de belangrijkste zaken die besproken zijn op deze vergadering.

* De verenigingsconsulent van de KNSB mocht ook weer even wat zeggen. Het is altijd prettig om naar Xander Verbeet te luisteren. Zijn enthousiasme werkt aanstekelijk. Ditmaal legde hij uit wat de SpeelZ-kist allemaal bevat. Ook handig voor ons denk ik om eventueel met schoolschaken te gebruiken. Xander is al eens bij ons op club wezen kijken en is bereidt om ons altijd van handige tips te voorzien.

* Van SV de Toren uit Arnhem was er het goede voorstel om de kampioenen van de poules tegen elkaar te laten spelen. Er volgde enige discussie, aangezien het niet duidelijk in het voorstel was dat kampioensteams niet verplicht zijn om mee te doen. Met de mededeling dat meedoen voor elk kampioensteam niet verplicht is en dat er wat afspraken (reglementen) op papier worden gezet werd door de vergadering vrijwel unaniem besloten om dit voorstel dit seizoen al in te voeren.

* Hervorming OSBO: het OSBO-bestuur is van mening dat het huidige systeem van een KNSB en 13 autonome bonden niet werkt voor besluitvorming op landelijk niveau. De VSC deelt deze mening. Het bestuur wil een KNSB met 5 of 6 districten en dus afschaffing van de regionale bonden. Kortom het OSBO-bestuur wil zichzelf opheffen! De vergadering heeft het OSBO-bestuur het fiat gegeven om door te gaan met hun plannen. Enkele kanttekeningen zijn terecht genoemd. Zo staan de OSBO en SBO op dit moment nog alleen met plan. De andere 11 regionale bonden moeten dus nog worden overtuigd!! Verder mag de afstand tussen de KNSB en de basis (de clubs!) natuurlijk niet te groot worden. Een en ander wordt met de clubs verder besproken op een door de OSBO georganiseerde themadag. De bedoeling van het OSBO-bestuur is dat in april 2008, op de volgende ledenvergadering, het besluit definitief wordt en de steun krijgt van de leden. Nogmaals, de VSC is hier voorstander van, maar vele zaken moeten ook voor ons natuurlijk veel duidelijker worden. Op 17 november is deze themadag, dan vertel ik hier meer over.

* Negatieve zaken waren het feit dat de OSBO, ondanks eerdere beloften, haar website nog niet gemoderniseerd heeft. Verder is het natuurlijk teleurstellend dat er nog geen opvolger is gevonden voor de secretaris, Will Bruins.

Michiel Jansen.