Van de Voorzitter

Beste leden, vanaf komende maandag gaan we weer schaken en natuurlijk hoop ik dat een ieder al aanwezig zal zijn. Wellicht zijn er nog een paar op vakantie, maar ik verwacht de eerste ronde toch al een goede opkomst. Sommige leden hebben niet stil gezeten deze zomer en zijn gewoon doorgegaan met schaken. In Dieren, op het Open NK, waren Jeroen Bosch, Rudy Bloemhard en Lūtsen Dooper actief. Sven Pronk en Dick Hoekman zijn een paar keer in Terwolde geweest en ikzelf ben in Belgiė in Gent wezen schaken. Ik had niet echt een geweldig resultaat, maar ja dat hoort er nu eenmaal bij.

Het komende seizoen gaat het een en ander veranderen. Zo is Remco Kempink geen wedstrijdleider meer. Het leek even moeilijk om vervanging te vinden hiervoor, maar op de ledenvergadering kwamen Hannie Kempink en Sven Pronk met de oplossing. Hannie wil de hopelijk weinige afmeldingen in ontvangst nemen en Sven gaat zorgen voor de indeling van de clubcompetitie. Het bestuur wenst beide personen veel plezier en succes met deze taak en bedankt hen bij voorbaat al voor hun inzet. Wij zijn ervan overtuigd dat jullie voor een prima competitieverloop gaan zorgen. Een oproep aan de leden: maak het hen zo gemakkelijk mogelijk en wees op tijd met afzeggen!!

Ook voor de OSBO-competitie is er goed nieuws. Door een aantal afmeldingen in de 3e klasse is ons vierde team van afgelopen seizoen alsnog gepromoveerd naar de 3e klasse. Dit betekent dat we komend seizoen een team in de 1e, een team in de 2e, een team in de 3e en een team in de 4e klasse hebben. Nog nooit vertoond in de historie van de Voorster Schaakclub en dat is iets waar we trots op mogen zijn. Het jeugdteam zal in de 4e klasse gaan schaken en gaat dus Voorst 4 heten! De definitieve teamindeling gaat het bestuur samenstellen samen met de teamleiders als de competitieindeling bekend is. Ook dit is nieuw voor ons, het werken met meerdere teamleiders, maar wij verwachten dat ook dit jaar de OSBO-teams altijd goed bezet zijn en goede resultaten zullen halen.

Zoals bekend gaan we op 22 september ons 70-jarig bestaan vieren. De dames Els en Hannie hebben alweer het een en ander geregeld. Nog lang niet iedereen heeft zich al opgegeven. Ik roep de leden op om dit zo snel mogelijk te doen, voor de organisatie is dit een stuk gemakkelijker. Als je verhinderd bent, geef dit dan ook even door, hoewel het bestuur en de organisatie natuurlijk verwacht dat iedereen komt. Opgeven kan via onze website of bij Els Jansen en Hannie Kempink.

Tijdens onze ledenvergadering bleek dat er ook belangstelling is voor schaaklessen. Door het bestuur zijn 7 maandagavonden uitgekozen waarin er ook lesgegeven wordt. Op deze avond mag je zelf kiezen of een les wilt volgen of dat je gewoon speelt voor de clubcompetitie. Een aantal spelers van onze club zijn bereidt om een keer les te geven. Ikzelf zal het spits afbijten op maandag 3 september. De overige lesavonden zijn 24 september, 29 oktober, 26 november, 4 februari, 3 maart en 5 mei. In principe wordt er lesgegeven van 20.00 uur tot 22.00 uur, dus ook onze oudere jeugdleden kunnen er aan meedoen. Het zal natuurlijk leuk zijn als er partijen van de clubcompetitie geanalyseerd worden!!

Nu het clubblad er niet meer is, wordt onze website natuurlijk steeds belangrijker. Onze websitebeheerder Jeroen Nikkels heeft, met de hulp van de andere bestuursleden, al het een en ander veranderd aan onze website. Zo is er al een gastenboek en is er ook al plek voor onze sponsors. Wij als bestuur willen jullie leden zoveel mogelijk op de hoogte houden van het wel en wee op onze schaakclub en in de schaakwereld. Daarom dit stukje als opening van een nieuw seizoen. Wij hopen dat jullie als leden ook veel gebruik gaan maken van onze website en ook jullie schaakervaringen vertellen, hetzij in het kort via het gastenboek, hetzij via een verhaal of een partijanalyse. Uiteraard zullen we het prikbord op club ook blijven gebruiken als informatiebron naar jullie toe.

Ik wens een ieder een heel sportief en plezierig schaakseizoen toe!!

Michiel Jansen.