We gaan weer schaken!

VOORST. – Na een zomerstop van 2 maanden halen de schakers van de Voorster Schaakclub de stukken weer uit de doos. Op maandag 20 augustus start het nieuwe schaakseizoen weer. De Voorster Schaakclub is een bloeiende vereniging met ca. 45 leden. Een voor de schaakwereld behoorlijk aantal gezien het inwonertal van Voorst en omstreken. De Voorster Schaakclub organiseert tal van activiteiten, toernooien zoals het lichtweektoernooi en het Open Voorster Kampioenschap, diverse interne competities, lessen voor de jeugd en de oudere jeugd en doet mee aan de competities van de Oostelijke schaakbond. Al deze activiteiten zijn ook goed te volgen op onze leuke en informatieve website.

Jeugd: De lessen voor de jeugd beginnen ook op maandag 20 augustus. Elke maandag wordt er les gegeven van 18.30 tot 19.30 uur. Er wordt les gegeven volgens de stappenmethode, een manier waarop kinderen spelenderwijs en stapsgewijs het schaakspel leren. Aan het eind van een stap is er een diploma te halen en kan begonnen worden met de volgende stap. Een gemiddelde les bestaat uit een uitleg van de jeugdleider van 15 minuten, praktijkoefeningen van datgene wat uitgelegd is via een werkboek met opgaven, en uiteraard wordt er een potje geschaakt. Eens in de maand wordt er een interne competitie geschaakt met 2 partijen op een avond. Aan het eind van het seizoen is er natuurlijk een prijsuitreiking met leeftijdsprijzen en een wisselbeker. Ook op zaterdagen kan de jeugd actief zijn achter het schaakbord. Met 2 teams (viertallen) spelen we in de OSBO-competitie en er zijn vele individuele schaaktoernooien in de schaakbond om aan mee te doen.
Als je belangstelling hebt kun je gerust een keer langskomen om vrijblijvend aan te schuiven. Je hoeft dus niet gelijk lid te worden. Als je een paar weken mee hebt gedaan en je vind het leuk, dan kun je lid worden. En zo niet, dan stop je gewoon weer.

Senioren: De senioren spelen vanaf 20.00 uur ook elke maandagavond. Senioren is eigenlijk niet het juiste woord. Alle leeftijdsgroepen vanaf 13 jaar zijn even sterk vertegenwoordigd. Jeugdspelers vanaf 13 jaar kunnen ook meespelen met de senioren. Via een aangepast speeltempo wordt het voor hen nooit te laat 's avonds. Rode draad door het seizoen is de interne competitie, maar daarnaast zijn er tal van andere activiteiten, zoals rapidschaken, een snelschaakavond en natuurlijk de bondswedstrijden. Ook zijn er lesavonden ingepland, waarin de betere spelers van de club les kunnen geven aan de andere schakers. Wie denkt dat schaken een moeilijke sport is met alleen maar peinzende mensen in een doodstille zaal komt bedrogen uit. Kom gewoon eens kijken en ontdek dat er tijdens het schaakspel ook gewoon gepraat en gelachen wordt. Ook hier geldt dat je vrijblijvend kunt langskomen en dat je na een aantal weken kunt bepalen of je lid wilt worden.
De speellokatie is de kantine van de voetbalvereniging Voorst aan de Beelelaan op sportpark "de Forst." Voor vragen over de jeugd kun je terecht bij onze jeugdcoördinator Guido van Heuvelen, tel. 0575-503700. Ook onze secretaris John Eekhuis kan al je vragen beantwoorden, tel. 0575-502054. Maar ook een kijkje op onze website is aan te raden: www.voorsterschaakclub.nl
Hopelijk tot ziens op maandag 20 augustus.