Jeroen Bosch wint de Jacques van Geldercup

VOORST. – Op maandag 21 mei werd de laatste ronde geschaakt in het Open Voorster Schaakkampioenschap. Het was alweer het 19e jaar dat dit toernooi werd georganiseerd door de Voorster Schaakclub. Met 43 deelnemers was ook dit jaar het schaaktoernooi weer prima bezet.

In de A-poule werd er door de betere deelnemers aan dit toernooi weer gestreden om de wisselbeker. Deze Jacques van Geldercup, genoemd naar de man die jarenlang secretaris en wedstrijdleider van de club was, werd dit jaar verdedigd door Fokke Jonkman uit Kuinre. Na een nederlaag in de eerste ronde leken zijn kansen dit jaar verkeken, maar door een goede inhaalrace had Fokke in de laatste ronde nog altijd kans op de overwinning. Hij moest dan wel Jeroen Bosch verslaan, die tot dan toe alleen een halfje tegen Michiel Jansen had verspeeld en verder goed was voor 4 overwinningen. In een rechtstreeks duel offerde Fokke in de opening een pion voor initiatiefrijk spel. Dit liep goed voor Fokke en in het toreneindspel met een pion meer leek Fokke kans te hebben voor de overwinning. Jeroen pareerde de aanvallen van Fokke en leek zelfs te gaan winnen. Door tijdgebrek en het feit dat remise waarschijnlijk genoeg voor de overwinning was, volgde er een herhaling van zetten en daardoor was remise het resultaat. Rudy Bloemhard kon nog gelijk komen in punten met Jeroen Bosch, maar dan moest hij wel winnen van Marcel Kraaijkamp. Rudy vocht tot op het laatst voor de overwinning, maar ook voor hem zat er niet meer in dan remise. Troost voor Rudy was dat een overwinning ook niet meer dan een 2e plaats had opgeleverd, aangezien Jeroen Bosch meer weerstandspunten had. Hierdoor won Jeroen Bosch uit Empe voor de vierde maal de Jacques van Geldercup, bij nog een zege mag hij de beker houden. Rudy Bloemhard werd tweede, Fokke Jonkman uiteindelijk derde.

In de B-poule was het voor aanvang van de slotronde ook superspannend, want vier spelers gingen aan de leiding met 4 punten uit 5 wedstrijden, namelijk Joop Hendriksen, Remco de Boer, Harry Schurink en Harrie Kuizenga. Joop Hendriksen speelde tegen Harrie Kuizenga en Joop trok vanuit de opening ten aanval met de witte stukken. Al gauw wist hij een betere stelling te bereiken en ondanks stevig verzet van Harrie was de overwinning van Joop snel binnen. Harry Schurink en Remco de Boer speelden tegen elkaar en beiden moesten dus winnen om gelijk te komen met Joop Hendriksen. Risico's werden er dus genomen en uiteindelijk was het Harry Schurink die de partij won. Zowel Harry als Joop waren dus op 5 wedstrijdpunten gekomen. Door betere weerstandspunten (deze punten geven de sterkte van de 6 tegenstanders weer) werd Joop Hendriksen winnaar van de B-poule, voor Harry Schurink. De talentvolle jeugdspeler Sven Pronk, eveneens uit Voorst, werd knap derde na een goede overwinning op Piet Ypma uit Lettele. Joop Hendriksen en Harry Schurink mogen het volgend jaar in de A-poule proberen.

Voorafgaand aan de prijsuitreiking bedankte voorzitter Michiel Jansen de hoofdsponsor Rabobank gemeente Voorst voor de financiële hulp en voetbalvereniging Voorst voor de speelzaal en de bediening aan de bar. Ook volgend jaar gaat de Voorster Schaakclub weer het Open Voorster Schaakkampioenschap organiseren, hopelijk met nog meer deelnemers achter het schaakbord. Voor de volledige uitslagen van dit toernooi kunt U natuurlijk hier kijken op de website.