De OSBO weken

VOORST. – De komende weken staan ook voor de Voorster Schaakclub in het teken van de Oostelijke Schaakbond.

Zo staat op woensdag 11 april de ledenvergadering van de OSBO op de agenda. Een belangrijk agendapunt zijn natuurlijk de jeugdteams die in de OSBO-competitie spelen. Hoe wordt dit volgend seizoen georganiseerd? Verder bestaat de OSBO dit jaar 60 jaar en er is dan ook een hele leuke jubileumdag gepland op zaterdag 14 april samen met SV Tornado (40 jaar) in Druten. Dit is echt een aanrader om te bezoeken want er is voor elk wat wils: jeugdsimultaan, aanschuifsimultaan, doorgeefschaak, een expostitie over schaakkunst en ga zo maar door. Helaas is deze dag gelijk met het jeugdschaaktoernooi in Twello, hierdoor moeten onze jeugdspelers kiezen tussen 2 hele leuke evenementen. Over deze jubileumdag is meer te lezen op de osbosite.

Verder staan natuurlijk de OSBO-slotrondes op het programma. Voorst 4 bijt dit jaar het spits af. Op dinsdag 17 april gaan zij op bezoek bij de Twellose SC. Ons 4e team had dit jaar een moeizame start, maar is duidelijk aan een opmars bezig. Met een goed resultaat tegen Pallas 5 is zelfs een 2e plaats in de eindstand nog mogelijk. De opkomst in Voorst 4 was ook goed. Zoveel mogelijk heeft dit team in een vaste samenstelling gespeeld, tot nog toe zijn 9 spelers voor de 6 speelborden gebruikt.

Voorst 3 speelt de slotronde in Voorst, op vrijdag 20 april. Ook in dit team was de opkomst goed. De 4 vaste jeugdspelers Lau Bosse, Sven Pronk, Daan Noordhuizen en Tije Bosse hebben goed hun best gedaan en ook Sanne heeft al een keer meegespeeld. Ook een compliment aan John de Boer en Harry Schurink die op een goede manier samen met de jeugdspelers het team compleet maakten. Ook voor Voorst 3 zit er nog een 2e plaats in. Dan moet er wel ruim gewonnen worden van Rokade 3 uit Lichtenvoorde.

Voorst 2 heeft een vrij bizar seizoen achter de rug. Ze spelen in een poule waarin iedereen van iedereen kan winnen. Bij aanvang van de laatste ronde kunnen 3 teams nog kampioen worden en 4 teams moeten nog vrezen voor één degradatieplek. Alleen Eerbeek speelt de laatste ronde voor spek en bonen. Voorst 2 heeft na een moeizaam begin in de laatste 3 ronden flinke overwinningen geboekt. Met 1 punt achter koploper VDS 2 is een kampioenschap nog mogelijk. De laatste ronde speelt Voorst tegen VDS! Bij een 4-2 overwinning is de titel binnen, bij een 3,5-2,5 zege kan het jeugdteam van De Toren 5 nog op gelijke hoogte komen als het met 6-0 wint van Eerbeek. Volop spanning dus bij deze slotronde op vrijdag 27 april bij De Toren.

Ook Voorst 1 speelt op 27 april de slotronde, bij ZSG 2 in Zwolle. Het eerste heeft goed gespeeld dit seizoen, alleen de laatste ronde tegen Zutphen was een domper. De 1,5-6,5 nederlaag kwam hard aan en Zutphen is natuurlijk de terechte kampioen. Voor Voorst staat er zeker nog wel wat op het spel want een 2e plaats geeft mogelijk recht op promotie. Hoe zit dat? Wanneer geen enkel OSBO-team uit de landelijke KNSB-competitie degradeerd, komt er een extra plek vrij in de promotieklasse. Deze plek is dan voor de beste nummer 2 in de 1e klasse, en dit kan Voorst zijn. Uiteraard moet er dan eerst gewonnen worden van Pallas 1, het sterke jeugdige team uit Deventer. Daarna is het afwachten. Hopen dat we beter zijn dan de nummer 2 uit de andere 1e klasse en dat er vervolgens geen OSBO-team degradeerd uit de KNSB.

Zelf speel ik natuurlijk de 27e met het 1e team, helaas kan ik bij de andere teams niet kijken. Ik wens iedereen succes toe in de slotronde en hoop van de andere leden op deze site te lezen hoe het de teams vergaan is.

Michiel Jansen.