Schakers Voorst 1 keihard onderuit, Voorst 2 gaat voor de titel

VOORST. – In de voorlaatste speelronde van het OSBO-schaakseizoen stonden voor de Voorster teams weer belangrijke wedstrijden op het programma.

Vooral het eerste team moest laten zien of de titelaspiraties terecht zijn. In de thuiswedstrijd tegen de koploper Zutphen was hiervoor de kans. Vooraf stond het eerste team van Zutphen 1 matchpunt voor, Voorst moest dus winnen om aan de leiding te komen. Bij winst voor de gasten uit Zutphen was het kampioenschap beslist. Al vrij snel in de avond bleek dat een overwinning er voor Voorst er waarschijnlijk niet inzat. Jeroen Nikkels, Michiel Jansen en Jacques Kuiper hadden goede stellingen, de andere spelers stonden er niet best voor. In de slotfase van alle partijen lieten de gasten uit Zutphen zien over meer schaakcapaciteiten te beschikken. In snel tempo kregen Tim Haverkamp, Jeroen Bosch, Rudy Bloemhard en Michiel Jansen een nederlaag te verwerken. Ook Fred Corpeleijn moest even later de koning omleggen. Daarna wisten Marcel Kraaijkamp, Jacques Kuiper en Jeroen Nikkels nog een halfje te scoren, maar dit was voor Voorst niet meer dan een pleister op de wonde. Met een 1,5-6,5 overwinning is het team van Zutphen natuurlijk de terechte kampioen in deze eerste klasse. Voor de schakers uit Voorst is er nog een kleine hoop op promotie. Dan moet sowieso de laatste ronde gewonnen geworden en dan is het afwachten of de 2e plaats recht geeft op promotie.

Voorst 2 speelde de uitwedstrijd tegen de Zeven Pionnen 2 uit Epe. Voorafgaand aan de wedstrijd stond Voorst 2 op de 2e plaats in de stand. Een overwinning was dus nodig om op de 2e plaats te blijven. Tegen het lager geklasseerde team uit Epe was dit geen probleem. Sterker nog, met uitstekend spel wisten de schakers uit Voorst met een 0-6 overwinning huiswaarts te keren! Voor deze klinkende zege zorgden Henri Jansen, Sjoerd Norberhuis, Lūtsen Dooper, Henk Bergsma, Christiaan Makkink en Els Jansen. Vooral de overwinning van Lūtsen Dooper mocht er zijn. Na een dameoffer wist hij zijn tegenstander 5 zetten later mat te zetten! Door deze overwinning blijft Voorst 2 op de 2e plaats staan. Koploper VDS 2 uit Beekbergen morste een puntje en staat nu nog 1 matchpunt voor. Bij een overwinning in de laatste ronde tegen datzelfde VDS is de titel waarschijnlijk binnen. Waarschijnlijk, want het team van De Toren 5 uit Arnhem staat nu op gelijke hoogte met Voorst en kan door in de laatste ronde meer bordpunten te scoren nog roet in het eten gooien. In ieder geval heeft Voorst 2 de kampioenskansen volledig in eigen hand.

Voorst 3 speelde de uitwedstrijd tegen BAT Zevenaar 4. Het team uit Zevenaar zou bij een overwinning kampioen zijn, dus waren zij natuurlijk gemotiveerd. Het jeugdige team uit Voorst (met 4 spelers met de leeftijd van 12 tot 15 jaar) ging echter ook vol voor de winst. Sanne Noordhuizen deed voor het eerst mee met dit team. Haar tegenstander offerde een stuk voor een koningsaanval. Sanne had nog wel tegenkansen, maar ze speelde iets te snel en kwam daardoor schaakmat te staan. Ondanks deze nederlaag was het toch een goed debuut van Sanne. Harry Schurink had een gelijkopgaande partij en kwam niet verder dan een remise. Tije Bosse zorgde weer voor spanning in de match. Na een goede opening won hij in het middenspel een pion en dit was voldoende voor de overwinning. Daan Noordhuizen speelde een goede opening, maar in het middenspel ontbrak het aan creativiteit. Door te snel spel kon zijn tegenstander kleine foutjes uitbuiten en daardoor de overwinning pakken. Gelukkig heeft Voorst 3 aan bord 1 de sterk spelende Sven Pronk. Na goed spel noteerde hij al de 5e overwinning van dit seizoen. De stand was dus 2,5-2,5 en de partij van John de Boer moest de beslissing brengen. Bij winst van John had Voorst ook nog kampioenskansen. In dit alles of niets spel moest John helaas het onderspit delven en verloor. Hierdoor was de eindstand 3,5-2,5 voor de gastheren uit Zevenaar en waren zij kampioen. Voor Voorst 3 zit er nog een 2e plaats in, maar dan moet er wel ruim gewonnen worden in de laatste ronde.

De schakers van Voorst 4 zijn beter op dreef. Voor de 3e maal achtereenvolgende maal werd er gewonnen dit seizoen. In deze ronde was het 2e team van Ons Genoegen uit Almen het slachtoffer. De uitwedstrijd werd met een nipte, maar verdiende zege van 2,5-3,5 binnen gehaald. Overwinningen waren er voor Jo Jansen, Joop Hendriksen en Dick Hoekman. Harrie Saris speelde verdienstelijk remise, helaas moesten John Eekhuis en Karl van 't Hazeveld een nul incasseren. Door deze overwinning zijn de schakers van Voorst 4 doorgestoten naar een gedeelde 2e plaats. Helaas voor hen zit een kampioenschap er niet meer in dit seizoen, maar een 2e plaats zou natuurlijk ook uitstekend zijn in deze 4e klasse.