Schakers uit Voorst handhaven zich in de top

VOORST. – Afgelopen week speelden 3 van de 4 teams van de Voorster Schaakclub alweer hun 5e ronde in de OSBO-competitie. Voor de schakers uit Voorst waren de resultaten weer uitstekend.

Het 1e team speelde de uitwedstrijd tegen Schaakstad 5 uit Apeldoorn. Om de 2e plaats en uitzicht op een kampioenschap te houden moest van deze degradatiekandidaat gewonnen worden. Dit ging vrij gemakkelijk. In het begin van de avond ging het gelijk op, maar daarna ging het snel beter. Rudy Bloemhard wist met voordeel uit de opening te komen en won vrij snel zijn partij. Even later nam Fred Corpeleijn in een gelijkwaardige stelling remise en ook Marcel Kraaijkamp speelde remise. Daarna ging het nog beter voor Voorst. Zowel invaller Henri Jansen als Tim Haverkamp wisten uit een slechte stelling terug te knokken. Henri wist toch noch remise te behalen en Tim haalde zelfs een overwinning. Hierdoor was de voorsprong met 1,5-3,5 al gunstig voor Voorst, maar voor de gastheren uit Apeldoorn werd het nog erger. Jeroen Nikkels zag in een gelijkwaardige stelling zijn tegenstander blunderen en pakte meteen het volle punt. Vervolgens buitte Michiel Jansen zijn stuk voorsprong goed uit en met een matdreiging in zicht gaf zijn tegenstander op. Tenslotte pakte ook Jeroen Bosch een overwinning. In de tijdnoodfase was hij net iets slimmer als zijn tegenstander. En dus pakte Voorst een misschien wat geflatteerde 1,5-6,5 overwinning in Apeldoorn. De volgende ronde moet er gespeeld worden tegen koploper Zutphen. Dan kunnen de 1e teamspelers uit Voorst een gooi naar het kampioenschap doen.

Het 2e team speelde ook tegen Schaakstad Apeldoorn. Zij speelden in Voorst tegen het 8e team uit Apeldoorn. Ook hier gelde: een laag geplaatste tegenstander, dus moest er gewonnen worden. Dit ging vrij gemakkelijk. Door overwinningen van Henri Jansen, Sjoerd Norberhuis, Henk Bergsma, Lūtsen Dooper en Remco de Boer werd er een 5-0 voorsprong bereikt. De hoop was gevestigd op onze muzikant Guido van Heuvelen voor een 6-0 score. Dit lukte helaas niet, Guido verloor. Maar met een dikke 5-1 overwinning doen de schakers van het 2e ook nog mee om het kampioenschap. Met nog 2 ronden te spelen staan ze op de 2e plaats en in de laatste ronde staat de ontmoeting met koploper VDS 2 uit Beekbergen op het programma.

Het 3e team speelde thuis tegen het 2e team van Theothorne uit Dieren. Voorst begon al met een 1-0 voorsprong, aangezien de tegenstander helaas maar met 5 personen kwam. Daarna liep het prima voor dit jeugdige team. Tije Bosse won in het middenspel een stuk en won al snel op eenvoudige wijze. Daan Noordhuizen pakte in de opening al een voorsprong in de ontwikkeling en daardoor hield hij continu zijn tegenstander onder druk. Dit leverde natuurlijk materiaalwinst op voor Daan en uiteindelijk ook de overwinning. Even later won ook Sven Pronk zijn partij, nadat hij in het middenspel al een stuk had veroverd. Hierdoor was de overwinning al binnen. Lau Bosse verloor even later helaas zijn partij en door een remise van Harrie Schurink werd de eindstand bepaald op 4,5-1,5. Door deze overwinning blijft het derde team zich handhaven op een keurige 3e plaats in deze klasse.

Het 4e team is aan een opmars begonnen. Na een moeizaam begin dit seizoen, werd er de vorige ronde voor het eerst gewonnen. In deze ronde gingen de schakers van Voorst 4 opnieuw voor de winst. In de thuiswedstrijd tegen Eerbeek 2 werd er uitstekend geschaakt. Een 4,5-1,5 overwinning was het resultaat. Overwinningen waren er voor Dick Hoekman, Karl van 't Hazeveld, Jo Jansen en Henk de Boer. John Eekhuis speelde op bord 1 keurig remise en alleen Joop Hendriksen verloor dit keer. In een poging de score nog hoger te laten worden nam hij teveel risico. Maar door deze 4,5-1,5 zege is het 4e schaakteam van Voorst een keurige middenmoter geworden.