Lūtsen Dooper stunt in Open Voorster Schaakkampioenschappen

VOORST. – Op maandag 8 januari was het weer zover. Het Open Voorster Schaakkampioenschap is begonnen aan alweer de 19e editie. 43 schakers, verdeeld over een A en een B-poule begonnen aan een sportieve strijd op de 64 velden. Op deze eerste speelavond (van in totaal 6 maandagavonden) vielen er al gelijk verrassingen te noteren.

In de A-poule, waarin de betere schakers zich bevinden, wist Lūtsen Dooper uit Brummen te winnen van de kampioen van vorig jaar, Fokke Jonkman. Na een gelijkopgaande strijd, wist Lūtsen in het eindspel voordeel te behalen en nog net voor het verstrijken van zijn bedenktijd Fokke mat te zetten. Door deze nederlaag zal het voor Fokke niet makkelijk worden om ook dit jaar weer de Jacques van Geldercup te winnen. Ook opvallend was de overwinning van Guido van Heuvelen op Jan Veldman uit Deventer. Voor de rest wisten de favorieten in deze poule hun partij te winnen.

In de B-poule spelen 25 deelnemers en in deze poule is ook plaatsgenomen door schakers die niet clubgebonden zijn en alleen thuis af en toe een potje spelen. Voor deze schakers is dit toernooi een ideale kennismaking met het schaken in clubverband. In deze poule leert de praktijk vaak dat iedereen van iedereen kan winnen, een spannende strijd zal het dan ook wel worden. De favoriet in deze poule, Piet Ypma uit Lettele, begon het toernooi goed door een overwinning op Harrie Saris uit Apeldoorn. Er moeten echter nog 5 ronden gespeeld worden, dus voor beide poules geldt dat alles nog mogelijk is. De volgende speelavond is maandag 29 januari. Klik hier voor alle uitslagen en standen.